Tarciziu Erdeş şi Eusebiu Tulbure, Schisma Occidentală (1378-1417), INSTITUTUL TEOLOGIC ROMANO-CATOLIC „SF. IOSIF” (Istoria Bisericii, anul II, pr. prof. dr. Fabian Doboş), Iași, 2010
Cuprins........................................................................................................................... 2
Introducere..................................................................................................................... 3
capitolul i: Factori determinanţi ai
Schismei occidentale........................................... 4
1.
Alegerea lui Urban al VI-lea...................................................................................... 4
1.1. Încercările de
reformă administrativ ecleziale................................................... 5
1.2. Relaţiile
dintre Urban al VI-lea şi cardinali....................................................... 6
2. Alegerea lui Clement al VII-lea................................................................................. 7
capitolul ii: Schisma propriu-zisă............................................................................. 10
1. O
privire retrospectivă în istorie.............................................................................. 10
2. Roma (Urban al VI-lea) sau Avignon
(Clement al VII-lea)?.................................. 11
2.1. Ascultarea
clementină...................................................................................... 11
2.2. Ascultarea
urbană............................................................................................. 12
3. Schisma în corpul
ecleziastic................................................................................... 12
4. Succesiunea pe scaunul lui
Petru............................................................................. 14
4.1. Papa Bonifaciu
al IX-lea (1389-1404)............................................................. 14
4.2. Papa Inocenţiu
al VII-lea (1404-1406)............................................................ 16
4.3. Papa Grigore al
XII-lea (1406-1415)............................................................... 18
capitolul iii: Încercări
de refacere a unităţii.............................................................. 21
1. Conciliul
ca şi cale de rezolvare a schismei............................................................ 21
1.1. Conciliul din
Pisa............................................................................................. 21
1.2. Conciliul din
Konstanz..................................................................................... 23
2. Refacerea unităţii
Bisericii....................................................................................... 26
Concluzie..................................................................................................................... 28
Bibliografie.................................................................................................................. 29
INTRODUCERE
Schisma occidentală reprezintă unul din evenimentele istorice cele mai complexe, foarte greu de clarificat chiar şi pentru istoricul cel mai imparţial. Printre numeroasele dificultăţi, cum ar fi de exemplu, validitatea sau invaliditatea alegerii unui papă, se numără şi aceea de a defini natura acestei schisme, care poate fi înţeleasă ca o contrapunere a ideilor şi a persoanelor referitoare la identitatea persoanei care deţine această putere instituţională. Aşadar schisma poate fi interpretată ca o incertitudinea referitoare la persoana papei[1].
capitolul i
Factori determinanţi ai Schismei occidentale
După moartea sa, poporul
roman, agitat, furios chiar, iese pe străzile oraşului şi strigă că doreşte un
papă roman. Cardinalii cer autorităţilor oraşului să ia măsuri împotriva
eventualelor tulburări ale maselor pentru ca astfel să fie liberi în alegerea
noului papă.
1. Alegerea lui Urban al VI-lea
La data de 7 aprilie 1378, după primele vespere, cardinalii, în număr de şaisprezece (patru italieni, un spaniol şi 11 francezi - însă mulţi
dintre cardinali rămăseseră la Avignon[3]), intră în conclav la primul etaj
al palatului Vaticanului. Înainte însă de a se închide porţile, aproximativ 70
de străini (reprezentanţi ai oraşului şi alţi oameni din popor înarmaţi) îşi
fac apariţia în conclav. Dar după două ore sunt trimişi afară, iar alegerile
pot începe. În faţa palatului, 20.000 de persoane, printre care mulţi ţărani
înarmaţi, strigă cu putere: „voim un roman sau cel puţin un italian”. Capii
celor 13 circumscripţii ale oraşului se prezintă în mod oficial în conclav şi
cer ca dorinţa poporului să fie îndeplinită, deoarece, în caz contrar, ar fi
fost foarte greu ca masele agitate să mai poată fi controlate[4]. La numai o zi
clopotele Bazilicii Sfântul Petru încep
să sune, iar poporul, alergând, soseşte din nou în piaţă, strigând: „îl voim
roman”. Strigătele sunt atât de puternice încât cardinalul Orsini nu-şi poate
ţine discursul în faţa conclavului. De la fereastră, cardinalul dojeneşte
poporul şi promite că, în decursul aceleaşi zile, vor avea un papă roman sau
italian. Cardinalii italieni îl propun pe arhiepiscopul de Bari, Bartolomeo
Prignano, un teolog de marcă, născut la Napoli în 1318. Aceasta a fost ultima
dată când o persoană din afara colegiului cardinalilor devenea papă.[5] Mai
mult de două treimi dintre alegători sunt de acord cu acest nume. Orsini anunţă
poporului că alegerea a fost făcută şi pronunţă „Bari”, poporul înţelege doar
„Bar”, care fusese un curialist al lui Grigore al XI-lea. Furioasă, lumea
asaltează zidul sălii conclavului şi pătrunde înăuntru. Înfricoşaţi, cardinalii
înscenează întronizarea unui alt cardinal italian, Francesco Tebaldeschi.
Poporul este mulţumit cu acest „ales”. În urma acestei false întronizări, cu
excepţia lui Tebaldeschi, toţi cardinalii fug, fiecare unde poate: şase se
refugiază în castelul Sant-Angelo, patru fug în afara Romei, iar cinci se
retrag în propriile case. Conform obiceiului, romanii jefuiesc casa lui
Tebaldeschi[6].
Bătrânul cardinal va încerca
în zadar să explice mulţimii agitate că fusese ales un altul. În sfârşit,
mulţimea se va linişti iar în ziua următoare, magistratul oraşului cere scuze
cardinalilor şi îi asigură că acum toţi ştiau că nu fusese ales Tibaldeschi, ci
Prignano. Acesta este încoronat cu ceremonialul obişnuit şi îşi ia numele de
Urban al VI-lea. Cardinalii vor face cunoscut celor de
1.1.
Încercările de reformă administrativ ecleziale
Putem să observăm la acest
papă tentative sincere de reformă, dar în acelaşi timp, prin forţa situaţiilor,
şi defectele papalităţii avignoneze. Toată energia de care dispunea Urban al
VI-lea a fost pusă în serviciul programului său, program care nu este de
respins, chiar dacă unele aspecte nu erau tocmai potrivite timpului şi
conjuncturilor istorice. Însă aceasta i s-a întâmplat nu numai lui, ci şi altor
pontifi dinainte sau posteriori lui (de exemplu papii Bonifaciu al VIII-lea,
Paul al IV-lea şi Pius al V-lea). Unul dintre punctele principale ale reformei
îl ocupa cel legat de combaterea simonie, unul dintre păcatele frecvent
întâlnite la timpul respectiv. Se caracteriza prin intervenţiile făcute de
cardinali pe lângă papa pentru a obţine beneficii pentru protejaţii regilor, ai
principilor etc. În schimbul acestor servicii, cardinalii primeau gratificaţii
şi pensiuni din partea suveranilor. Urban al VI-lea luptă în primul rând pentru
evitarea acestor cumulări de beneficii; pentru aceasta cere să fie indicată
valoarea beneficiului cerut, ca şi cea a beneficiilor posedate deja[8].
În acelaşi timp însă, papa
menţine centralismul cu ajutorul rezervelor. Menţine fiscalismul; mai mult, îl
face mai dur decât era, pedepsindu-i canonic pe cei care întârziau cu plătirea
taxelor. Papa ia această măsură constrâns fiind şi de necesitatea de a crea o
curie ex novo, trebuind să
suplinească pierderile cauzate de teritoriile trecute sub „ascultarea
clementină”, ca şi evaziunilor fiscale. Pe scurt, papa încearcă o reformă a
aparatului administrativ-financiar, însă necesităţile financiare accentuează
defectele deja existente[9].
1.2. Relaţiile dintre Urban al VI-lea şi cardinali
Totul s-ar
fi desfăşurat bine dacă Urban al VI-lea nu ar fi arătat încă de la început o
imprudenţă şi o îndărătnicie care i-au făcut pe cei ce-1 înconjurau să se
îndoiască chiar de deplinătatea facultăţilor sale mintale. Este
probabil, ca după alegerea sa, psihologia lui să fi suferit anumite schimbări.
Sensul acelei plenitudo potestatis a
declanşat într-însul defectele caracterului şi ale temperamentului său. În Urban al VI-lea există
convingerea, manifestată deseori, a unei alegeri divine a persoanei sale ab aeterno. Modul alegerii sale
reprezintă pentru dânsul un adevărat miracol. La aceasta se adaugă concepţia
papei, concepţie care o reproduce mai mult sau mai puţin pe cea a lui Bonifaciu
al VIII-lea: papa este altissimus super
omnes. Ca şi Vicar al lui Cristos şi reprezentant al lui Dumnezeu pe
pământ, el reprezintă prima persoană a lumii. Plenitudo potestatis îi conferă puterea să decidă deasupra sau
chiar împotriva normelor canonice. Omnia
possum et ita volo reprezintă o frază pronunţată atunci când a intenţionat
să treacă deasupra normelor pronunţării excomunicării, norme care cereau trei
avertismente anterioare[10].
Cu această convingere a alegerii divine şi cu puterea supremă
în mână, papa intenţionează să reformeze Biserica începând de la curia romană: Ego intendo mundare ecclesiam et mundabo;
istam sedem intendo primitus reformare. Însă tocmai în cadrul acestui
program, papa va declanşa conflictul fatal cu cardinalii.
Conflictul cu cardinalii se manifestă pe două planuri: pe cel
al practicii tradiţionale şi în cadrul raporturilor papă-cardinali.
Astfel pe
cardinali, care de altfel, duceau dorul Avignon-ului, îi va trata în modul cel
mai dur posibil, însă va lăsa să-i scape ocazia de a numi alţii pe care s-ar fi
putut baza mai mult[11].
Un alt aspect al raportului care exista între grupul
cardinalilor şi papă poate fi mai bine evidenţiat de decizia acestuia din urmă
de a reduce numărul „familiei” acestora: de la 30 sau 40 câte erau, la 14
persoane; de a reduce numărul enorm al beneficiilor (200-300 sau chiar 500),
beneficii în care intrau multe ce aveau şi cura
animarum. Aceasta însemna reducerea intrărilor, slăbirea bazei economice
pentru întreţinerea unei numeroase „familii” şi trăirea unei vieţi luxoase.
În sfârşit, noul ales intenţionează să-i separe pe cardinali
de suverani, să-i transforme din avocaţi ai regilor şi principilor în
colaboratori ai săi. Aceasta însemna să-i priveze de pensiunile primite de la
aceştia pentru serviciile făcute pe lângă curia romană[12].
Pe planul teoretic, dar chiar şi practic, al raportului
dintre papă şi cardinali, se observă tendinţa lui Urban al VI-lea de a-şi
supune cardinalii acelei plenitudo
potestatis proprii. În mod lent, începând cu secolul al XII-lea, cardinalii
îşi lărgiseră considerabil puterea proprie. Ei încercau să instaureze o putere
oligarhică prin care să condiţioneze, să constrângă chiar, deciziile papale:
fără părerea pozitivă a cardinalilor, deciziile papei, pronunţate în
consistoriu, erau invalide. Pentru Urban însă, deciziile aveau un caracter
personal, iar părerea cardinalilor avea rolul doar de a conferi acestor decizii
o solemnitate mai mare. În acest fel, papa „micşora onoarea”, adică puterea
cardinalilor, iar aceştia cu trecerea timpului au început să se gândească cum
să o micşoreze pe cea a papei. Pentru a înţelege mai bine gravitatea acestui
fapt, trebuie să menţionăm că, procedând astfel, papa intenţiona să răstoarne
întreaga practică instaurată la Avignon[13].
Această asprime de monarh absolut, dar, desigur, nepotrivită
pentru un locţiitor al lui Cristos, capabil întotdeauna să ierte, i-a anulat
sprijinul multor cardinali, care l-au părăsit, refugiindu-se în preajma lui
Clement al VII-lea. Trăind mereu cu un sentiment de nesiguranţă, nevrotic,
lipsit de o susţinere corespunzătoare, Urban al VI-lea îşi schimba mereu
reşedinţa; mai întâi,
A fost, practic, singura măsură concretă cu caracter
„religios”, pe care a luat-o; n-a avut posibilitatea de a-i vedea „roadele”,
pentru că a murit
2. Alegerea lui Clement al VII-lea
Pe fondul dubiului ce plana asupra validităţii alegerii papei
Urban precum şi a nemulţumirilor şi deziluziilor pentru beneficiile sau
promovările respinse, au început să se facă simţite în rândurile cardinalilor
murmurări sau chiar unele sentimente de regret cu privire la alegerea acestuia.
Toate aceste nemulţumiri i-a determinat pe cardinali să se distanţeze de
suveranul pontif, cauzând totodată mari diviziuni între dânşii. Cei francezi
s-au împărţit în două tendinţe: extremiştii, care voiau cu orice preţ să scape
de papa, şi alţii, mai moderaţi sau nedecişi. Italienii se opun măsurilor
extremiste şi formulează diferite propuneri de aplanare a conflictului[16].
Cu pretextul
că
La data de 2 august
Ludovic de Anjou le cere cardinalilor să pună capăt
„văduviei” Bisericii. Decizia lui reprezenta urmarea unui lung schimb de
scrisori cu cardinalii. Carol al V-lea al Franţei se arată mai prudent,
deoarece canoniştii, teologii şi prelaţii consultaţi de dânsul nu i-au sugerat
o linie precisă de acţiune; totuşi, nu era exclusă soluţia unui conciliu. Ioana
I de Neapole rămâne neutră şi nu pune nici un obstacol acţiunilor în curs. Un
astfel de ataşament îi permite lui Onorato Caetani să găzduiască
La 18
septembrie Urban al VI-lea creează, prea târziu însă, 29 de cardinali, între
care erau şi doi francezi. Prea târziu pentru că la 20 septembrie cardinalii
francezi îl aleg pe Robert de Geneva ca papă. Acesta îşi ia numele de Clement al VII-lea.
Italienii, simţindu-se trădaţi, nu participă la vot. Astfel începe marea schismă
occidentală, care va dura 39 de ani[19].
Pe 31 octombrie, noul ales, antipapa Clement al VII-lea, este
încoronat în prezenţa trimişilor reginei Ioana de Neapole.
Robert de Geneva, în vârstă de 36 de ani, frate al contelui
de Geneva, văr al împăratului Carol al IV-lea, înrudit cu regele Franţei,
educat, bun conducător al trupelor, avea astfel, spre diferenţă de Urban al
VI-lea, toate calităţile dorite de cardinalii rebeli. Dată fiind situaţia şi ca
un bun conducător de armată, Robert intenţionează să cucerească Roma, însă este
învins mai întâi
capitolul ii
Schisma propriu-zisă
Între timp, naţiunile creştine începeau să se divizeze:
Statul papal, Ungaria, Polonia, Ţările scandinave, Anglia, Irlanda şi Corsica
vor rămâne cu papa Urban al VI-lea; regatul de Neapole, Franţa, Spania şi
Scoţia se vor alătura lui Clement al VII-lea. Portugalia va fi mai întâi cu
Clement, apoi cu Urban. Pe teritoriul Imperiului german, adeziunea pro-urbană
şi cea pro-clementină variază de la o regiune la alta. Deseori, chiar diecezele erau
divizate; la fel se întâmpla cu ordinele religioase. Însă apartenenţele la un
papă sau la altul se schimbau în funcţie de interese. Această
delimitare a adeziunii pentru papa Urban sau pentru antipapa Clement se va
contura pe parcursul a aproximativ 11 ani[21].
1. O privire retrospectivă în istorie
Pentru creştinătate era foarte greu
să decidă de partea cui era dreptatea. Alegerea lui Urban al VI-lea avusese loc
în circumstanţe neobişnuite. Martorii interesaţi, care erau electorii înşişi,
declaraseră că acţionaseră sub violenţa şi constrângere. Clement al VII-lea,
ales de majoritatea cardinalilor, îşi va stabili reşedinţa
Pe baza lor, astăzi, noi putem afirma
cu siguranţă că alegerea lui Urban al VI-lea fusese validă. Teama de poporul
răzvrătit a grăbit numai numirea, dar nu a determinat alegerea candidatului.
Comedia cu Tibaldeschi ne arată în mod clar cum cardinalii se temeau că nu ar
fi ales un candidat plăcut poporului. Şi, dacă în continuare, aceşti cardinali
i-au adus omagiu lui Urban, dacă au primit împărtăşania din mâinile lui, dacă
i-au cerut favoruri, toate acestea sunt fapte fără prea mare importanţă, ce se
pot explica nu prin frica faţă de popor, ci faţă de Urban al VI-lea. Însă
atunci, pe moment, totul nu era atât de clar. Chiar şi anumiţi sfinţi, cum ar
fi dominicanul Vincenzo Ferreri, vor fi de partea antipapei. Ecaterina de Siena
rămăsese de partea lui Urban. Ea se va adresa cardinalilor printr-o scrisoare
plină de indignare. Tot ea nu-l va scuti nici pe papa de avertismentele sale
curajoase. De partea lui Urban al VI-lea va fi de la început împăratul
Germaniei, Carol al IV-lea, care moare în anul 1378; lui îi urmează Venceslau
(1378-1400).
Între toate acestea intrau şi
contrastele politice, cum era de exemplu ostilitatea dintre Franţa şi Anglia.
După primele incertitudini, Universitatea din Paris îl recunoscuse pe Clement
al VII-lea, dar apoi păstrase o oarecare neutralitate.
Această stare de lucruri era mai mult
decât tristă, şi cu timpul va sfârşi prin a dăuna Bisericii. Totuşi, nu trebuie
să ne imaginăm că daunele imediate ar fi fost excesiv de grave. Credincioşii nu
credeau în învăţăturile greşite; nu apăruseră erezii şi nici rebeliuni
împotriva autorităţii bisericeşti. Nimeni nu se îndoia de faptul că unitatea
Bisericii se baza pe comuniunea cu succesorul lui Petru, numai că nu se ştia
care din cei doi era adevăratul succesor al apostolului. Cel puţin în acele
regiuni în care diecezele nu erau divizate, acolo viaţa pastorală mergea
înainte în mod regulat, fără mari probleme. Este clar însă că, cu timpul,
aspectele negative se vor simţi mai mult, mai intens.
Schisma nu a avut ca efect
indiferenţa religioasă, ci dimpotrivă, o exaltare religioasă deosebită.
Biserica întreagă a fost cuprinsă de o anumită nelinişte nervoasă, pe alocuri
apăreau chiar planuri aventuriste de reformă[23].
2. Roma (Urban
al VI-lea) sau Avignon (Clement al VII-lea)?
2.1. Ascultarea clementină
2.2. Ascultarea urbană
3. Schisma în corpul ecleziastic
Nu lipsesc excepţiile acelor episcopii care, într-o naţiune
clementină, sunt urbani, iar într-o naţiune urbană, sunt clementini. Acest
aspect se verifică în primii ani ai schismei sau atunci când o ţară îşi schimbă
ascultarea. Cu timpul, în cadrul naţiunilor, episcopatul se adaptează
deciziilor propriilor principi. Situaţia este mai puţin clară în regiunile de
graniţă, unde se verifică numiri duble de episcopi, fapt care atrage lupta
pentru cucerirea efectivă a episcopatului, luptă care nu exclude violenţa.
Exemple pot fi aduse începând cu Elveţia şi până în Belgia (Flandra)[25].
În rândul ordinelor călugăreşti efectele schismei se pot
vedea mai ales în cazul ordinelor mendicante, care sunt centralizate şi
împărţite în provincii circumscrise de graniţele naţiunilor.
Franciscanii, care sunt cei mai numeroşi şi mai răspândiţi,
se împart în două generalate (iar după conciliul din Pisa - 1409 în trei).
Ministrul general Leonardo de Rossi (un neapolitan), probabil la cererea Ioanei
de Neapole, aderă
Mai degrabă sau mai târziu, şi dominicanii vor ajunge la doi
sau chiar trei Maeştri Generali. Pentru Clement se vor declara provinciile de
Castilia, Aragon, Tolosa şi Franţa. Pentru Urban vor rămâne celelalte, ca şi o
parte a conventurilor din Aragon, aceasta până când regele nu le va impune
ascultarea clementină. În Italia, din impunerea ducelui de Savoia, vor trebui
să adere
Augustinienii, din cauza configuraţiei geografice a
provinciilor, vor simţi mai puţin efectele schismei. Un număr de 18 provincii
se găsesc în cadrul ascultării clementine, iar 18, în cea urbană (majoritatea
din provincii erau în Italia). După dispariţia Ioanei de Neapole de pe scena
politică neapolitană, în Italia adeziunea urbană va deveni din ce în ce mai
compactă. Iar în cadrul acestei ascultări urbane va începe reforma ordinului,
la fel cum se va verifica cu dominicanii. După conciliul din Pisa, ordinul nu
se va împărţi în trei generalate; dimpotrivă, se va ajunge la unificarea lui
graţie priorului general al ascultării avignoneze care devine General al
întregului ordin până în 1418.
Nici Carmeliţii nu vor cunoaşte împărţirea în trei
generalate. Schisma va împarte ordinul în două. Fiecare din cele două
generalate va respecta organizarea şi viaţa structurală a ordinului: proprii
provinciali, propriile capitluri generale, propria legislaţie. Conciliul din
Pisa readuce unificarea ordinului, întrucât Alexandru al V-lea îl numeşte pe
Jean Legros (Grossi) prior general al întregului ordin. Acesta este reconfirmat
de capitul general de
O situaţie identică o găsim în rândul cistercienilor, legaţi
de Citeaux, chiar dacă nu au o structură întrutotul centralizată. Nu se pot
ţine obişnuitele capitluri anuale de
4. Succesiunea pe scaunul lui Petru
În loc să se gândească la
îndepărtarea schismei, papa Urban al VI-lea are ca idee fixă lupta împotriva
regatului de Napoli. Drept urmare o excomunică pe regina Ioana, intenţionează
să pornească chiar o „cruciadă” împotriva ei, şi-l determină pe vărul acesteia,
Carlo di Durazzo, să-i declare război. După ce acesta ocupă Napoli, papa rupe
legăturile cu Carlo şi-l excomunică. Cardinalii înşişi se ridică împotriva sa,
iar papa va executa pe mai mulţi dintre ei. În anul 1389, Urban moare
4.1. Bonifaciu al IX-lea (1389-1404)
Primele sale măsuri pontificale au fost cele de calmare a
certurilor provocate de Urban al VI-lea în sânul Curiei, acestea aducând după
ele căderea în dizgraţie a tronului roman pe plan politic. A graţiat pe mulţi
dintre cei condamnaţi de predecesorul său, le-a redat titlul de cardinal celor
cărora le-a fost luat abuziv şi a făcut pace cu regatul Neapolelui prin
recunoaşterea regelui Ladislau, fiul defunctului Carol al III-lea. Acesta a
promis sub jurământ că-l va ajuta împotriva antipapei; ca răsplată pentru
devotamentul său, Bonifaciu al IX-lea a dispus să fie încoronat chiar
Bonifaciu
al IX-lea putea deci să-şi ocupe tronul, având spatele asigurat şi, de
asemenea, dispunea după cum voia de rezultatele puterii; o lovitură profitabilă
a fost, în sensul acesta, celebrarea a nu mai puţin de două jubilee.
Într-adevăr, după cel deja proclamat de Urban al VI-lea pentru anul
Raporturile cu romanii au fost bune în perioada de după
jubileul din 1390, deoarece, ca de obicei, afluenţa de pelerini a însemnat o
afacere bună şi pentru locuitori, dar disputele şi încercările de revoltă n-au
întârziat să apară pe parcurs. Abia în 1398, papa a reuşit să-şi asigure o
suveranitate deplină asupra Romei prin suprimarea sistemului republican şi
reînfiinţarea funcţiei de senator, în privinţa căreia şi-a rezervat dreptul de
a alege persoana potrivită. Mai târziu, Anul Sfânt din
Cu toate acestea, nu a luat prea mult în seamă criticile,
convins că nu putea fi tras la răspundere pentru faptele sale, şi n-a făcut
nimic concret pentru a evita schisma. Când, în
Un alt episod semnificativ s-a perecut în anul 1403 când
Benedict al XIII-lea, care scăpase din asediul Avignonului, reuşise să se
adăpostească
Bonifaciu
al IX-lea era bolnav şi ambasadorii, după cum relatează cronicarii, l-au
enervat în aşa măsură încât starea sănătăţii i s-a agravat. Curia i-a
considerat chiar vinovaţi de moartea lui, survenită la 1 octombrie 1404, aşa că
au ajuns la închisoare în Castelul Sant-Angelo, de unde nu au ieşit decât pe
cauţiune[31].
4.2.
Inocenţiu al VII-lea
(1404-1406)
Noul ales şi-a luat numele de Inocenţiu al VII-lea, dar a
trebuit să aştepte aproape o lună pentru a fi încoronat; de fapt, chiar dacă
fusese ales ca suveran pontif al Romei, nu era stăpân nici
El se afla deja
După plecarea lui Ladislau, s-a făcut auzit Benedict al
XIII-lea, care a relansat ideea unei întâlniri cu pontiful de
Situaţia s-a complicat în august, când o delegaţie a
populaţiei, formată din 14 locuitori, s-a prezentat la papă şi, în termeni
fermi, dar şi cu insulte, l-au acuzat că nu mişca nici măcar un deget pentru a
pune capăt schismei. S-a amestecat şi nepotul papei, Luigi Migliorati, o
persoană violentă, care a acţionat necugetat în apărarea unchiului său şi, din
proprie iniţiativă, având, desigur, mână liberă în acest sens, a pus să fie
ucişi unsprezece membri ai delegaţiei, aruncându-le cadavrele în stradă.
Abia în luna august a anului următor, papa s-a putut întoarce
pe tron; date fiind luptele dintre taberele politice, negocierile dintre
nobilii din Statul pontifical şi noua intervenţie a lui Ladislau. Putem spune
deci că Inocenţiu şi-a îndeplinit mandatul pontifical în condiţii precare. A
fost doar autorul unor excomunicări împărţite în stânga şi în dreapta, ridicate
apoi în conformitate cu regulile în vigoare, al unor bule pro şi contra lui
Ladislau, declarat la început ca demis din demnitatea de rege al Neapolelui şi
reabilitat apoi, culmea, ca un purtător de stindard al Bisericii.
Toate acestea demonstrează lipsa de abilitate a papei în
menţinerea unei linii politice coerente, ca şi o indiscutabilă superficialitate
în aplicarea autorităţii religioase[34].
La 1 septembrie 1406, după ce s-a întors
A murit la
6 noiembrie 1406 şi a fost înmormântat în bazilica Sf. Petru[35].
4.3.
Grigore al XII-lea
(1406-1415)
Cei 14 cardinali prezenţi
Conclavul s-a reunit la 18 noiembrie 1406 şi, în data de
Erau
cuvinte înălţătoare, care au impresionat clerul şi suveranii din întreaga lume,
punându-1 pe Benedict al XIII-lea cu spatele la zid. El nu mai putea da înapoi
şi, chiar dacă răspunsul lui a fost evaziv, a comunicat că accepta o întâlnire,
De pe urma
acestui val de nemulţumire a tras ponoasele mai întâi Benedict, care s-a văzut
din nou supus asediului în Avignon, din ordinul regelui Franţei. Şi de această
dată, el a reuşit să fugă, găsindu-şi, în 1408, adăpost în Aragon, şi convocând
apoi, printr-o bulă, un conciliu
Grigore al XII-lea nu a stat totuşi degeaba şi, concomitent
cu cel de
Roma se afla sub controlul lui Ludovic al II-lea de Anjou, pe
care conciliul de
Pentru Grigore al XII-lea, Roma era acum o adevărată iluzie,
dat fiind că, între timp, îşi pierduse şi doi dintre susţinători; Robert,
regele Germaniei, murise a doua zi după încoronarea lui Ioan al XXIII-lea, iar
Ladislau, dându-şi seama de abilitatea politică a lui Cossa, purta tratative
pentru ca acesta să nu i-l mai contrapună pe Ludovic al II-lea de Anjou, impus
prin conciliul de
Între timp, în toate părţile, în
special
Ceea ce
s-a şi întâmplat mai târziu la Konstanz în anul 1414; Grigore al
XII-lea, chiar dacă nu a luat parte efectiv la lucrări, şi-a adus fără îndoială
contribuţia la buna desfăşurare acestuia, renunţând chiar la scaunul papal
pentru realizarea unităţii Bisericii. La
4 iulie 1415, Carlo Malatesta prezenta actul de renunţare a lui Grigore al
XII-lea; în semn de recunoştinţă pentru acest comportament demn, conciliul îl
invita pe demisionar să preia tronul episcopal de
capitolul iii
Încercări de refacere a unităţii
Primele
încercări de refacere a unităţii bisericeşti au fost cele ale forţei şi
violenţei. După câteva încercări care au rămas fără nici un rezultat (Clement
al VII-lea, conducător de trupe, va încerca să cucerească Roma cu ajutorul
mercenarilor bretoni în februarie – aprilie 1379), ideea îndepărtării schismei prin
violenţă a fost abandonată. Se pare că şi de această dată ideea convocării unui
conciliu rămâne calea cea mai potrivită pentru îndepărtarea schismei[41].
1. Conciliul
ca şi cale de rezolvare a schismei
Prin ambasadori, Benedict al XIII-lea
şi Grigore al XII-lea încep tratativele
1.1. Conciliul
din Pisa
Încă din prima zi au fost citaţi în faţa conciliului cei doi
papi absenţi, aşteptaţi zadarnic până la 30 martie şi apoi declaraţi nesupuşi
faţă de hotărârea conciliului. Poziţia lui Grigore a fost apărată de Robert,
regele Germaniei. El a atras atenţia asupra nulităţii unui conciliu care nu era
convocat de papă, precizând că o eventuală demitere a pontifului ar fi fost
ilegală. Carlo Malatesta l-a apărat şi el pe Grigore, încercând să convingă
adunarea să-şi mute locul de desfăşurare a lucrărilor într-un oraş mai
convenabil pentru pontiful roman. Nu li s-a dat ascultare; conciliul a fost
declarat ca fiind (impropriu spus) ecumenic şi a avut loc fuziunea celor două
grupuri de cardinali într-un singur colegiu al cardinalilor, acesta refuzând să
se supună atât lui Benedict, cât şi lui Grigore[44].
La 5 iunie, patriarhul din Alexandria a dat citire sentinţei
care îi declara pe Pedro de Luna şi pe Angelo Correr demişi din funcţia lor
pontificală ca schismatici, fiind excluşi din comunitatea Bisericii, motiv
pentru care Sfântul Scaun trebuia considerat vacant. La zece zile după aceea,
cei 24 de cardinali au intrat în conclav şi, la 26 iunie, era ales în
unanimitate ca papă arhiepiscopul de Milano, Pietro Filargis din Creta. Acesta
a fost consacrat în catedrala din Pisa, la 7 iulie, luându-şi numele de Alexandru
al V-lea.
Intenţia noului pontif, care, conform Anuarului pontifical
trebuie considerat antipapă, la fel ca Benedict al XIII-lea, era de a prelungi
lucrările conciliului pentru a discuta probleme referitoare la o reformă a
Bisericii, dar participanţii erau obosiţi. Reuniunea a fost astfel închisă şi
totul a fost amânat până la următorul conciliu care ar fi trebuit să aibă loc
în 1412.
Situaţia din cadrul lumii creştine s-a înrăutăţit acum. La
nivel internaţional, deciziile conciliului de
1.2. Conciliul din Konstanz
Confuzia
cauzată de schismă persista; toţi credeau că unica speranţă o reprezenta doar
un conciliu general. La 30 octombrie 1413, regele Germaniei Sigismund, în
numele creştinătăţii declara că situaţia existentă, cu trei papi care nu aveau
o autoritate concretă, nu mai putea fi tolerată, a convocat în mod oficial
suverani, cardinali, episcopi, stareţi şi patriarhi la un conciliu ecumenic
care se va deschide
Ioan al XXIII-lea era
destul de mulţumit de comportarea celor doi rivali şi, primind de
Însă abia ajuns
Cu toate
acestea, Grigore al XII-lea şi-a trimis ambasadorul
Intervenise
un moment de criză în desfăşurarea reuniunii fiind nevoie de întreaga
diplomaţie politică a lui Sigismund, ca şi de autoritatea religioasă a
cardinalului Pierre d’Ailly,
pentru a împiedica o dizolvare a conciliului.
În realitate, mulţi considerau că
acest conciliu dăduse deja faliment. Şi, de fapt, nu se putea accepta sub nici
un motiv ceea ce se prefigura la orizont: alegerea unui al patrulea papă. În
acest moment deosebit de dificil Jean Gerson, celebrul cancelar al
universităţii din Paris, şi cardinalul Pierre d’Ailly vor şti să menţină
conciliul unit. La data de 23 martie, cancelarul Gerson, într-un mare discurs prezintă
teoria conciliară şi consecinţele ei pentru situaţia concretă. Orice membru al
Bisericii trebuie să presteze ascultare conciliului ecumenic, inclusiv papa.
Este adevărat că un conciliu nu poate aboli plinătatea puterilor papale; poate
însă să le limiteze atunci când binele Bisericii o cere. Legătura lui Cristos
cu Biserica este indisolubilă, nu însă şi cea a papei cu dânsa. Acestea sunt
ideile fundamentale pe care, în data de 6 aprilie, conciliul le exprimă în
faimosul decret Sacrosancta: conciliul
ecumenic reunit
Conciliul s-a ocupat apoi de pontiful din Roma, Grigore al
XII-lea. Acesta a avut o comportare plină de demnitate: la 15 iunie 1415, 1-a
însărcinat pe prietenul şi protectorul său, Carlo Malatesta, să comunice
adunării că va abdica neîntârziat. În plus, pentru a da conciliului o amprentă
oficială, cu adevărat ecumenică, Grigore, ca singurul papă autentic, convoca
din acea zi conciliul prin legatul său, cardinalul Dominici, făcând astfel ca
documentele adoptate după aceea de adunare să fie legitime. De atunci, Biserica
a considerat conciliul de
În ce-l privea, Grigore al XII-lea
îşi va păstra titlul de cardinal de Porto. Moare în anul 1417, cu o lună
înainte de alegerea lui Martin al V-lea. Mulţi au văzut în abdicarea sa un semn
că el fusese adevăratul papă[50].
Acum rămânea
numai Benedict al XIII-lea. Neobositul împărat Sigismund merge personal la el,
Se pare că
o asemenea compoziţie a forului elector generase încă de la bun începu unele
temeri privind un conclav deosebit de dificil. Cardinalii intră în conclav pe data de 8 noiembrie
1417 iar trei zile mai târziu îl aleg papă pe cardinalul – diacon Otto Colonna, născut
Ioan al XXIII-lea este scos mai apoi
din închisoare de Martin al V-lea şi numit cardinal de Frascati, dar va muri la
puţin timp după numire. Cosimo de’Medici îl va pune pe Donatello să-i
construiască
2. Refacerea unităţii Bisericii
Marea Schismă a fost rezolvată – cu toate că în viitor
se întrevedea o nouă problemă. Un conciliu a depus trei papi. Înseamnă aceasta
că conciliile erau superioare papilor?[53]
La o serie de astfel de întrebări, precum şi de alte
câteva probleme care au apărut legate de această refacerea a unităţii Bisericii
s-au ocupat numeroşi teologi care s-au situat fie de partea conciliului şi
implicit de puterea acestuia de a destitui pe papă, fie împotriva conciliului,
situându-se de partea papei.
Încă din 1378 şi 1380, patru
cardinali (Flandrin, Ameilh, Sortenac, Barriere) şi doi dominicani au scris
diferite tratate pentru a demonstra că, din punct de vedere juridic şi
ecleziologic, conciliul nu putea fi convocat; mai mult, era inutil pentru a rezolva
problema. Juridic, ei afirmă: conciliul poate fi convocat doar de papă, exclusă
fiind astfel orice altă autoritate bisericească sau laică. Conciliul este
inutil deoarece are o putere doar consultativă, şi nu deliberativă; pe lângă
aceasta, nu poate judeca ceea ce au făcut cardinalii în conclav, deoarece nici
o normă nu-i concede o astfel de facultate. Ecleziologic, cei care pretind
conciliul, identificând cardinalii cu Romana
Ecclesia şi aceasta cu Ecclesia
universalis, ce nu poate greşi în chestiuni legate de credinţă, pretind că
toţi trebuie să creadă de necessitate
salutis cele afirmate de cardinali referitor la adevăratul papă.
Împotriva acestor teze,
Konrad de Gelnhausen şi Henrich de Langenstein (1380-1381), afirmă: juridic,
conciliul este posibil, mai mult, necesar chiar din punct de vedere moral,
deoarece ne găsim într-o stare de necesitate, când legea încetează. Din acest motiv,
conciliul poate fi convocat de o autoritate inferioară papei. Ecleziologic, ei
afirmă că numai conciliul, ca şi reprezentant al Bisericii universale, nu poate
greşi în ceea ce priveşte credinţa, ceea ce nu se verifică pentru papă şi
cardinali, care pot cădea în erezie. Atunci când papa nu există (este eretic
sau a decedat), conciliul, pentru actele sale, primeşte puterea direct de
Mult mai clar se exprimă în
acest sens decretul Sacrosancta, din
6 aprilie 1415, emis de Conciliul de
Sfântul sinod de
Mai întâi, că acest sinod, adunat în chip legitim în Duhul
Sfânt, constituind conciliu general şi reprezentând Biserica catolică
luptătoare, primeşte puterea nemijlocit de
CONCLUZIE
Perioada „Marii schisme papale”, marchează cu siguranţă punctul cel mai de jos din întreaga istorie medievală a papalităţii. Deşi creştinătatea avusese de mai multe ori prilejul de a fi martora luptelor dintre doi candidaţi la tronul petrin, niciodată însă aceste dispute nu au durat atât de mult ca în această perioadă. Astfel, Biserica a ajuns să fie împărţită în funcţie de interesele faţă de Roma sau faţă de Avignon, ura şi discordiile fiind împrăştiate din cele două reşedinţe pontificale în toate provinciile; de la cele două Curii, în toate bisericile[56]. Excomunicările erau azvârlite în toate direcţiile, ceea ce anatemiza un papă, anula celălalt, şi invers. Cei doi emit bule îndemnând la cruciadă unul împotriva altuia. Poporul creştin suferea (atunci a fost compusă liturghia pentru unitatea creştinilor)[57]. Totul conducând în cele din urmă la pierderea respectului faţă de papalitate în detrimentul Bisericii.
Numai puţin importantă a fost
„provocarea” lansată de conciliul din Konstanz, cea referitoare la puterea
părinţinlor conciliari de a depune un papă. La această provocare papa Grigore
al XII-lea, a ştiut să răspundă dând dovadă de foarte mult tact. Acesa s-a
aliniat din propria voinţă, în numele unităţii Bisericii (ceea ce a fost, fără
îndoială, în mare parte, un merit al său), la deciziile conciliului. Pe de altă
parte, faptul că el s-a simţit dator să convoace din nou un conciliu care se
afla în plină desfăşurare, dar nul din punctul de vedere al dreptului canonic,
şi că doar după ce a făcut aceasta şi-a prezentat demisia, arată că, în adâncul
sufletului, el nu s-a recunoscut niciodată inferior conciliului.
Pe de altă parte, pontiful
legitim care i-a urmat la tronul Romei, Martin al V-lea, va pune în valoare
acţiunea lui Grigore, neaprobând conciliul în întregul său şi renegând în cele
din urmă decretele contrare primatului divin al papei; la fel se va comporta şi
Eugen al IV-lea, confirmând hotărârile conciliului de
Prin urmare, datorită
atitudinii nobile a lui Grigore al XII-lea, va fi menţinut conceptul pontifului
coborâtor din Petru, consolidat în figura „papei-rege”, care nu se va prăbuşi
nici chiar în faţa reformei luterane şi va fi apt să se consolideze prin
„contrareformă”.
BIBLIOGRAFIE
Comby J., Pour lire L 'Histoire de L
'Eglise.I Des origines au XVe
siecle, trad. română, Să
citim istoria Bisericii, I
De la origini până în secolul al XV-lea, tr. M. VOICU, ARCB, Bucureşti
1999.
Fournier F., La Papaute devant l’histoire, II, De Gelase II (1118) jusqu’a nos jours, Libraire Arthur Savaete,
Paris 1900.
Horia V., Dicţionarul papilor, Saeculum, Bucureşti 1999.
Jedin H., Handbuch der Kirchengeschiche, V Das Hochmittelalter, Verlag Herder, Freiburg 1968, trad. it. Storia della chiesa V Civitas medievale, Jaca Book, Milano
1976.
Platon A. F.-L. Rădvan, De la Cetatea lui Dumnezeu la Edictul din
Nantes, Polirom, Iaşi 2005.
Rendina C., I papi. Storia e segreti, Newton Compton 1983, trad. rom. Papii. Istorie şi secrete: izvoare de istorie medievală: secolele
V-XVI, tr. R. Gâdei,
Bic All, Bucureşti 2003.
Zimmermann H., Das Papsttum im
Mittelalter. Eine popstgeschichte im spiegel der Historiographie, Verlang
Eugen Ulmer, Stuttgart 1981, trad. rom. Papalitatea în Evul Medi: o istorie
a pontifilor romani din perspectiva istoriografiei, tr. A.C. Dincă, Polirom, Iaşi 2004.
Knowles M.D. –Obelensky D., Nouva storia della chiesa, II, Il Medio Evo,trad. din fr., tr. A.M. Berti, Marietti, Torino 1971.
Dumea
E., Teme de istorie a Bisericii, Sapientia, Iaşi 2002.
Hertling L., Geschichte der
Katolischen Kirche, Ed. Morus-Verlag, Berlin 1967; trad. rom. Istoria
Bisericii, tr. E. DUMEA, Ed. Ars Longa, Iaşi 2006.
Paschini P., I papi nella storia,
Coletti, Roma 1961.
Lortz J., Storia della Chiesa
considerata in prospettiva di storia delle idee, Vol. I: Antichita e
Medioevo, Paoline, Roma 1980.
Hill J., New Lion Handboock: the history of Christianity, Lion Hudson,
Oxford 2007, trad. rom. Ghid al istoriei
creştinismului, tr. ,
Casa Cărţii, Oradea 2008.
[1] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii,
Sapientia, Iaşi 2002, 314.
[2] Cf. C. Rendina,
I papi. Storia e segreti, Newton
Compton 1983; trad. rom. Papii. Istorie
şi secrete, tr. R. Gâdei, Bic
All, Bucureşti 20032, 556.
[3] Cf. L. Hertling,
Geschichte der Katolischen Kirche,
Ed. Morus-Verlag, Berlin 1967; trad. rom. Istoria
Bisericii, tr. E. Dumea, Ed.
Ars Longa, Iaşi 2006, 290.
[4] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii..., 314.
[5] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete..., 556.
[6] Cf. J. Comby,
Pour lire L 'Histoire de L 'Eglise.I Des origines au XVe siecle, trad.
română, Să citim istoria Bisericii, I De la origini până în secolul al
XV-lea, tr. M. VOICU, ARCB, Bucureşti 1999, 145.
[7] Cf. L.
Hertling, Istoria Bisericii...,
290-291.
[8] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii..., 319.
[9] Cf. H. Jedin, Handbuch der Kirchengeschiche,
V Das Hochmittelalter, Verlag Herder, Freiburg 1968, trad. it. Storia
della chiesa V Civitas medievale, Jaca Book, Milano 1976, 385.
[10] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 317.
[11] Cf. L. Hertling,
Istoria Bisericii..., 291.
[12] Cf. Comby
J., Să citim istoria Bisericii..., 148.
[13] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii..., 318.
[14] Cf. Fournier
F., La Papaute devant l’histoire, II, De Gelase II (1118) jusqu’a nos jours,
Libraire Arthur Savaete, Paris 1900, 345.
[15] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete..., 560.
[16] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii..., 320.
[17] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete..., 558.
[18] Cf. H. Jedin, Storia della chiesa..., 394.
[19] Cf. L.
Hertling, Istoria Bisericii, 291.
[20] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 321.
[21] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 321-322.
[22] Cf. H. Jedin, Storia della chiesa..., 398.
[23] Cf. L.
Hertling, Istoria Biserici, 291-292.
[24] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 322.
[25] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 323.
[26] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 324.
[27] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 325.
[28] Cf. Fournier
F., La Papaute devant l’histoire..., 465.
[29] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 560-561.
[30] Cf. V. Horia,
Dicţionarul papilor, Saeculum, Bucureşti 1999, 143.
[31] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 564.
[32] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 565.
[33] Cf. Fournier
F., La Papaute devant l’histoire..., 468.
[34] Cf. V. Horia,
Dicţionarul papilor, 147.
[35] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 566.
[36] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 567.
[37] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 567.
[38] Cf. Fournier
F., La Papaute devant l’histoire..., 472.
[39] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 571.
[40] Cf. L.
Hertling, Istoria Biserici, 293.
[41] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 325.
[42] Cf. L.
Hertling, Istoria Bisericii, 294.
[43] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 571.
[44] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 569.
[45] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 328.
[46] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 572.
[47] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 329.
[48] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 572-573.
[49] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 330-331.
[50] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 573.
[51] Cf. C. Rendina,
Papii. Istorie şi secrete, 575.
[52] Cf. L.
Hertling, Istoria Bisericii, 296.
[53] Cf. J. Hill,
New Lion Handboock: the history of Christianity, Lion Hudson, Oxford
2007, trad. rom. Ghid al istoriei creştinismului, tr. , Casa Cărţii,
Oradea 2008, 217.
[54] Cf. E. Dumea,
Teme de istorie a Bisericii, 326.
[55] Cf. J. Comby,
Pour lire L’ΗISTOIRE DE L’EGLISE, Tome
I – des origines au XV siecle; trad.
rom. Să citim ISTORIA BISERICII, Vol.
I – de la origini până în secolul al
XV-lea, tr. M. Voicu, Ed.
Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucureşti, Bucureşti 1999, 158.
[56] Cf. H.
Zimmermann, Das Papsttum im Mittelalter. Eine popstgeschichte im
spiegel der Historiographie, Verlang Eugen Ulmer, Stuttgart 1981; trad.
rom. Papalitatea în Evul Mediu. O istorie a pontifilor romani din
perspectiva istoriei, tr. A.C. Dincă,
Polirom, Iaşi 2004, 185.
[57] Cf. J. Comby,
Să citim ISTORIA BISERICII, 159.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu