Viorica Ciurea, SCOPUL ȘI STRUCTURA ORGANIZAȚIONALĂ A SOCIETĂȚII (LIGII) NAȚIUNILOR, Școala Gimnazială ”Anton Pann” Craiova, 2019
Primul război mondial,
prin proporțiile sale, a ridicat în fața diplomaților, oamenilor politici,
juriștilor, problema constituirii unei instituții politice internaționale care
să asigure păstrarea păcii și securității. Ideea nu era nouă, ea având
precursori ai apărării drepturilor omului și a creării unui for internațional
care să prevină conflictele armate și să apere pacea în mari filosofi,
diplomați, etc., precum Dante Alighieri, Emeric Cruce, Charles-Irene Castel de
Saint-Pierre, Jean-Jacques Rousseau, Voltaire, Immanuel Kant, Saint-Simon, W.
Penn, Bellers și Victor Hugo. După încheierea
primului conflict mondial se impunea necesitatea constituirii unui organism
internațional. Întemeierea primei instituții politice cu vocație universală a
însemnat afirmarea principiului egalității suverane[1],
stabilirea unui sistem de securitate colectivă[2]
și consolidarea diplomației multilaterale.
Societatea Națiunilor (Liga Națiunilor ) a fost
o organizație interguvernamentală înființată în
urma Conferinței de Pace de la Paris care a pus
capăt Primului
Război Mondial și precursoarea Organizației Națiunilor Unite. Societatea Națiunilor a fost prima organizație internațională de
securitate având obiectivul principal să mențină pacea mondială. În
perioada de maximă dezvoltare, între 28 septembrie 1934 și 23 februarie 1935, a
avut 58 membri. Stabilite în Pactul Societății Națiunilor, scopurile
principale ale Societății
erau prevenirea războiului prin securitate colectivă, dezarmarea,
și rezolvarea disputelor internaționale prin negociere și arbitraj. Printre altele erau tratate și probleme precum condițiile de muncă, tratamentul corect a locuitorilor
indigeni, traficul de persoane și a drogurilor, comercializarea armelor,
sănătatea mondială, prizonierii de război, și protejarea minorităților din
Europa. Filozofia diplomatică a Ligii Națiunilor a reprezentat o schimbare
radicală a gândirii politice față de ultimele sute de ani precedenți. Societatea nu dispunea de forțe armate
proprii, ci depindea de Marile Puteri pentru
a-și pune în aplicare rezoluțiile, menținerea sancțiunilor economice pe care
Societatea Națiunilor le impunea sau să i se ofere o armată pe care Societatea
să o poată folosi când va fi necesar. Cu toate acestea, ezitau adesea să o folosească. Sancțiunile
puteau, de asemenea, să nemulțumească membrii
Societății, prin urmare nu se puteau conforma cu acestea.
În
afara ideilor ce au precedat Liga Națiunilor, au existat proiecte contemporane
cu instituția creată prin Tratatul de la Versailles. Cea mai coerentă propunere
i-a aparținut contelui Coudenhove Kalergi, prin manifestul Pan-Europa, dorea o
confederație pan-europeană. Renunțarea la politica ,,echilibrului de forțe'', caracteristică secolului al XIX-lea, a însemnat trecerea la
un ,,idealism'', care avea la bază
principiile wilsoniene ,,de
întemeiere a păcii pe principiul
siguranței colective'.[3]Noul
context politic internațional impunea înlocuirea politicii balanței puterii cu
sistemul securității colective care să aibă la bază, drept instrument al
diplomației internaționale, Societatea Națiunilor. Noua instituție politică cu
vocație universală trebuia să se ocupe cu instituirea păcii și prevenirea
războiului[4].
Un reputat teoretician al relațiilor internaționale Stefano Guzzini aprecia că:
,,Nu balanța putrii, ci un organism
internațional, Liga Națiunilor, era abilitat să fie instrumentul diplomației
internaționale''[5].
Conferința de Pace de la Paris a hotărât edificarea unei noi hărți politice a a
Europei pe baza principiului autodeterminării popoarelor, recunoașterea rolului
nefast al imperiilor multinaționale și a introdus în circuitul relațiilor
internaționale concepte noi, precum: garanție, arbitraj, securitate și
dezarmare[6].
Procesul creării Societății Națiunilor este un proces amplu care a presupus
apariția a peste 200 de asociații și comitete naționale care aveau drept scop
crearea Societății Națiunilor[7].
Mihai Iacobescu realizează o etapizare a activității Societății Națiunilor: 1)
etapa de debut și organizare a acestei instituții internaționale (1920-1923);
2) de afirmare și de dezvoltare (1924-1929); 3) de început a decăderii
(1929-1933); 4) de agonie lentă și de ușoare tresăriri de revigorare
(1934-1939) și 5) de deces (1939-1945)[8].
În
Comisia pentru elaborarea Pactului Societății Națiunilor, formată din 19 membri
erau prezenți Wodrow Wilson și E. House (S.U.A.), lordul Robert Cecil și
colonelul J. H. Smuts (Marea Britanie), Léon Burgeois și Ferdinand Larnaude
(Franța), Vittorio E. Orlando și V. Scialoja (Italia), Batallo Reist
(Portugalia), N. Makino și S. Chinda (Japonia), P. Hymans (Belgia), E. S.
Pessôa (Brazilia) Wellington Koo (China), N. Vestnici (Serbia), E. Venizelos
(Grecia), R. Dmawski (Polonia), Constantin Diamandy (România) și Kramar
(Cehoslovacia)[9].
Structura organizațională a fost
rezultatul unor aprinse dezbateri. În urma lor s-a ajuns la un consens fragil.
Liga Națiunilor a devenit o instituție interguvernamentală prin excelență.
Suveranitatea națională a fost considerată un principiu inalienabil. Încercând
să împace pretențiile Marilor Puteri, dar și a statelor mai mici, puterea de
coerciție a Ligii a fost mult diluată. Aceasta nu a putut impune nici măcar
sancțiuni economice. A fost nevoită să facă apel la bunăvoința statelor
naționale. La numai un an de la intrarea în funcțiune a Ligii, Statele Unite ale
Americii s-au retras din organizație. Liga Națiunilor a funcționat cu ajutorul Consiliului, a Adunării Generale și a
Secretariatului cu caracter permanent. Au mai funcționat ca instituții
dinstincte dar legate de Societatea Națiunilor: Organizația internațională a Muncii și Curtea Permanentă de Justiție Internațională, înființată în anul
1920, în temeiul articolului 14 din Pactul Societății Națiunilor. Curtea
Permanentă a funcționat până în anul 1940, fiind desființată în anul 1945[10].
Acest organism avea competența ,,de a
judeca toate diferendele cu caracter internațional ce Părțile i le vor supune''
și de a da ,,avize consultative'' în
diferendele prezentate[11].
Adunarea era formată din reprezentanții
tuturor statelor membre. Fiecare stat avea câte 3 reprezentanți însă dispunea
de un singur vot în Adunare. Sesiunile erau convocate anual la Geneva, începând
de obicei în luna septembrie sau ori de câte ori era necesar, fiind convocate
de unul dintre statele membre (sau de mai multe state). În ceea ce privește acceptarea de
state noi, documentul a fost clar. Orice stat, dominion sau colonie, care se
guverna liber și întrunește votul a două treimi ale Adunării Generale, va fi acceptat
ca membru cu drepturi depline. Pentru a activa procedura de retagere, statele
trebuiau să-și anunțe demisia din Ligă, înainte cu doi ani de producerea
efectivă a acesteia. Pentru a
convoca Adunarea în prealabil trebuia să fie obținută majoritatea statelor
membre. Adeptă a diplomației și negocierilor deschise, ședințele Adunării erau
publice. Competențele Adunării erau rezolvarea oricărei probleme care intra în
sfera de activitate a Societății Națiunilor sau ar fi adus grave atingeri păcii
generale. Adoptarea hotărârilor Adunării se luau numai cu unanimitate de
voturi. Pactul noii instituții politice
universale stipula și unele excepții cum erau cele legate de primirea de noi membri și de alegerea membrilor
nepermanenți ai Consiliului. În aceste cazuri era necesară o majoritate de două
treimi fără a se ține seama de abțineri, precum și în problemele procedurale se
cerea obținerea unei majorități simple[12].
Primul
președinte al Adunării Societății Națiunilor a fost belgianul Paul Hymans.
Adunarea Generală avea șase comisii: Comisia 1 se ocupa de problemele
constituționale, Comisia 2 stabilea
regulamentul de organizare tehnică, Comisia 3 reglementa statutul Curții
Permanente de Justiție Internațională, Comisia 4 reglementa organizarea
Secretaritului și finanțelor, Comisia 5 se ocupa cu modalitatea de primire a
noilor membri și Comisia 6 reglementa sistemul mandatele și armamentul[13].
România prin modul realist de
abordare a problemelor internaționale a fost singura țară membră a acestui for
internațional, care a fost reprezentată de reputatul diplomat Nicolae Titulescu, în calitate de președinte al Adunării
Generale a Ligii Națiunilor, de două ori în mandatele din 1930 și 1931[14].
În prima sesiune a Adunării Generale a Societății Națiunilor delegația
României a fost formată din: Nicolae Titulescu, profesorul doctor Toma Ionescu,
D. Negulescu, doctorul Iancovici, consilierul juridic al delegației, A. Catargi
și F. Lahovary, care erau șefii Secretariatului de la Geneva[15].
Consiliul, constituit în anul 1920,
reprezenta organul executiv al Societății Națiunilor și era constituit din
membrii permanenți și membrii nepermanenți aleși de Adunare. Articolul 4
paragraful 1 din Pactul Societății Națiunilor prevedea ca acest organism să fie
format ,,din reprezentanții principalelor
Puteri Aliate și Asociate'': S.U.A., Marea Britanie, Franța, Italia și
Japonia, alți patru reprezentanți ,,desemnați
în mod liber, de Adunare'' pentru un termen ce urma a se stabili și alți
membrii permanenți, desemnați cu aprobarea majorității Adunării[16].
Până la desemnarea acestora de către
Adunare, reprezentanții Belgiei, Braziliei, Spaniei și Greciei erau membri ai
Consiliului. Avea aceleași competențe ca și Adunarea, plus alte prerogative
proprii, precum cele referitoare la rezolvarea pașnică a diferendelor,
adoptarea de măsuri corespunzătoare în cazul unei agresiuni, excluderea
membrilor din Societatea Națiunilor și repartizarea mandatelor. Hotărârile
Consiliului se luau numai cu exprimarea unanimității de voturi, nu se calculau
voturile statelor care se abțineau[17].
Tocmai acest principiu al adoptării unor sancțiuni numai cu unanimitate de
voturi a dus la ineficacitatea forului internațional, măcinat de propriile
contradicții procedurale. Consiliul se întrunea de trei-patru ori pe an,
sesiunile sale erau publice sau secrete. Relațiile dintre Adunare și Consiliu nu erau definite în mod explicit,
iar, cu puține excepții, competențele lor erau în mare parte asemănătoare.
Fiecare organ putea face față oricărei probleme, în sfera de competență a
Societății, care putea afecta pacea mondială. Probleme și sarcini deosebite se
puteau îndrepta la Consiliu sau la Adunare. Informațiile se puteau transmite de
la un organ la altul.
Secretariatul
era alcătuit din secretarul general numit de Consiliu cu aprobarea majorității
membrilor Adunării, la care se adăuga personalul necesar exercitării
atribuțiilor sale[18],
care era numit de secretarul general cu aprobarea Consiliului dintre persoanele
competente, avându-se în vedere și reprezentarea geografică în mod egal a
ttuturor membrilor Ligii Națiunilor[19].
Primul secretar general al Societății Națiunilor a fost numit Sir Eric
Drummond, cunoscut sub numele de lordul Perth, fost secretar particular al
primului ministru al Marii Britanii. Acesta a
îndeplinit funcția de secretar general al Societății Națiunilor în
perioada 1919-1933[20].
În preambulul tuturor tratatelor de pace de la Paris-Versailles din 1919-1920,
a fost introdus Pactul Societății Națiunilor, sistemul de mandate și
aranjamentele practice ulterioare, punându-se pentru prima dată problema
sferelor de influență din prisma înțelegerii între marile puteri învingătoare
după primul război mondial[21].
La ședința plenară a Conferinței de la Paris, din 28 aprilie 1919, delegațiile
au votat Pactul Societății Națiunilor reprodus ca preambul al celor cinci
tratate semnate în sistemul de tratate Paris-Versailles: Versailles,
Saint-Germaine en Laye, Newilly sur Seine, Trianon și Sèvres, intrând în
vigoare la 10 ianuarie 1920. România a fost reprezentată prin cei doi semnatari
ai Pactului Societății Națiunilor doctorul Ion Cantacuzino și viitorul diplomat
Nicolae Titulescu[22].
Limbile oficiale folosite în
cadrul Societății Națiunilor erau franceza, engleza și spaniola (din 1920). Societatea avea în vedere
adoptarea limbii esperanto ca limbă de lucru și încuraja folosirea
acesteia, însă niciuna din opțiuni nu a fost adoptată.
Pactul avea 26 de articole și o anexă a celor 32 de
state membre fondatoare. Acestea erau: S.U.A., Belgia, Bolivia, Brazilia, Marea
Britanie, Canada, Australia, Africa de Sud, Noua Zeelandă, India, China, Cuba,
Ecuador, Franța, Grecia, Guatemala, Haiti, Hedjaz, Honduras, Italia, Japonia,
Liberia, Nicaragua, Panama, Peru, Polonia, Portugalia, România, Statul
sârbo-croato-sloven, Siam, Cehoslovacia și Uruguay. Alte 13 state erau "invitate să adere la Pact":
Argentina, Chile, Columbia, Danemarca, Elveția Spania, Norvegia, |ările de Jos
(Olanda), Persia, Salvador, Suedia și Venezuela[23].
Între 1920 și 1946, au
existat 63 de state member ale Societății Națiunilor.
Pactul
care a format Societatea Națiunilor a fost inclus în Tratatul de la Versailles și a intrat în vigoare
pe 10 ianuarie 1920. Societatea Națiunilor a fost desființată pe 18 aprilie
1946, când activitățile și responsabilitățile au fost preluate de Organizația Națiunilor Unite. România a participat la discuțiile legate de
finalizarea proiectului de statut al noii instituții politice internaționale[24].
În preambulul Pactului se definea scopul noului organism internațional:
dezvoltarea cooperării între națiuni, garantarea păcii și a siguranței,
obligația tuturor statelor semnatare "de
a nu recurge la război", de întreține "la lumina zilei relațiuni
internaționale bazate pe justiție și onoare", de a respecta "riguros prescripțiunile dreptului internațional" ca reguli de "de conducere efectivă a guvernelor", instituirea dreptății
și respectarea tuturor prevederilor tratatelor "în raporturile mutuale
dintre popoarele organizate". În
articolul 1 se preciza calitatea de membri fondatori a Societății Națiunilor a
acelor semnatari ai Pactului, precum și a statelor care urmau să adere "fără nici o rezervă, prin o declarațiune, depusă la Secretariat
în cursul celor două luni de la intarea în vigoare a Pactului și despre care se
va face notificare celorlați membri ai societății". Noțiunea de membru nu era identică cu aceea
de stat, putând fi membru "orice
Stat, Dominion sau Colonie care se guvernează liber", dacă admiterea
sa era susținută de două treimi din membrii Adunării. Condițiile primirii
membrilor erau clar definite în Pact, solicitantul trebuia să-și asume unele
obligații care constau în acordarea de "garanții
efective de intenția sa sinceră de a observa angajamentele sale internaționale"
și acceptarea unui "regulament
stabilit de Societate, în ceea ce privește forțele și armanentele sale
militare, navale și aeriene".
Condiția retragerii din noua instituție politică internațională era ca
fiecare membru care dorea acest lucru să prezinte cu doi ani mai înainte o
înștiințare, cu obligația îndeplinirii la momentul respectiv a tuturor
angajamentelor sale sale internaționale, inclusiv cele prevăzute în Pact. Fabricarea munițiilor și materialelor de
război trebuiau să fie supuse controlului Consiliului, care trebuia să cunoască
situația armmentelor, programele și sumele alocate de bugetul fiecărui stat
membru cheltuielilor militare, starea industriei de război din statele membre[25].
Această prevedere a fost îndeosebi susținută de România, sprijinită și alte
țări mici și mijlocii.
Articolul
9 stabilea formarea unei Comisii
permanente care trebuia să dea Consiliului "avizul său" asupra executării articolelor 1 și 8 și "în mod general asupra chestiunilor militare, navale și
aeriene". Pentru statele mici, membre ale noii instituții politice
internaționale, prevederile articolului 10, prin care membrii își luau ,,îndatorirea
să respecte și să păstreze împotriva
oricărei agresiuni externe integritatea și independența politică existentă''[26],
vedeau în noul organism internațional cadrul instituțional al rezolvării
problemelor de interes general și al participării active la apărarea propriilor
interese. Articolele 11-17 din Pact
prezentau mijloacele care puteau fi aplicate în cazul unor diferende:
utilizarea arbitrajului, respectarea unui termen de 3 luni după pronunțarea
sentinței care fusese dată de instanța de arbitraj sau de Consiliul Ligii,
întreruperea relațiilor economice, financiare și politice cu statul care
încălcase principiile dreptului internațional public și a Pactului[27].
Datorită absenței voite sau involuntare de precizare a unor sancțiuni militare
tranșante în cazul unei agresiuni exercitate de un stat asupra altui stat,
Consiliul Ligii, încorsetat de adoptarea unor măsuri punitive, numai pe baza
principiului unanimității, n-a putut să împiedice acțiunile revanșarde ale
Italiei, Japoniei și Germaniei.
[1]Mircea Malița, Diplomația. Școli și instituții. Ediția a II-a, Editura Didactică
și Pedagogică, București, 1975, p. 185
[2]Philippe Moreau Defarges, Organizații internaționale contemporane,
Iași, Institutul European, 1998, p. 1; vezi detaliat despre rolul Societății
Națiunilor F.P. Walters, A History of the
League of Nations, New York, 1952, 2 volume; S. Goodspeed, The Nature
and Functions of International
Organization, New York, 1963
[3]Henry Kissinger, Diplomația, traducere Mircea
Ștefănescu, Radu Paraschivescu, Editura All, (București), 2002, p. 192
[4]Savel Rădulescu, Nicolae Titulescu, 1882-1941, în volumul Diplomați iluștri, volumul I, Editura Politică, București, 1969, p.
401
[5]Stefano Guzzini, Realism și relații internaționale. Povestea fără sfârșit a unei
morți anunțate: realismul în relațiile internaționale și în economia politică
internațională, traducere Diana Istrățescu, Institutul European, (Iași),
2000, p. 50
[6]Maria Georgescu, Franța și România în sistemul de securitate colectivă europeană în anii
'20. Speranțe și iluzii în volumul Muzeului Vrancei, Diplomație și diplomați români, volumul
II, coordonat de Gheorghe Buzatu, Valeriu Florin Dobrinescu, Horia Dumitrescu,
Editura Pallas, Focșani, 2002, p. 235-236
[7]E. Pangrati, Opinia publică și Societatea Națiunilor, în Politica externă a României.19 prelegeri publice organizate de
Institutul social Român, Editura Cultura Națională, București, 1925, p. 329
[8]Mihai Iacobescu, România și Societatea Națiunilor, 1919-1929, Editura Academiei,
București, 1988, p. 89
[9]Petre Bărbulescu, România la Societatea Națiunilor, 1929-1939-momente și semnificații,
Editura Politică, București, 1975, p.
21, nota 10
[10]Vasile Crivăț, Drept internațional public, Editura Fundației ,,România de Mâine'',
București, 1999, p. 185
[11]Ioan Scurtu, România și Marile Puteri (1918-1933). Documente, Editura Fundației
România de Mâine, București, , 1999, p.
36-37
[12]Petre Bărbulescu, op. cit., p. 25
[13]Ibidem, p. 33, notele 26, 27
[14]Valeriu Florin Dobrinescu, România la Conferințerle de Pace
(Paris:1919-1920, 1946-1947). Un studiu comparativ, Editura Neuron,
Focșani, 1996, , p. 35-36
[15] Petre Bărbulescu, op. cit., p. 33
[16]Ioan Scurtu,
op. cit., p. 34
[17]Petre Bărbulescu, op. cit., p. 25, nota 12
[18]Dicționar
diplomatic, coordonat de
Petre Bărbulescu, Ionel Cloșcă, Nicolae Ecobescu, Dinu C. Giurescu, etc.,
Editura Politică, București, 1979, p. 805
[19]Petre Bărbulescu, op. cit, p. 24-25, nota 12
[20]Ioan Scurtu, op. cit., p. 41, notă
[21]Corneliu Bogdan, Eugen Preda, Sferele de influență, Editura
Științifică și Enciclopedică, București, 1986, p. 121
[22]Petre Bărbulescu, op. cit, p. 23, nota 12
[23]La Societé des Nations, Journal Officiel,
1/1920; Alexandru Vianu, Zorin Zamfir, Constantin Bușe, Gheorghe Gheorghe, Relații internaționale în acte și documente,
vol. I, 1917-1939, Editura Didactică și Pedagogică, București,1974, p. 25; Ioan
Scurtu, op. cit., p. 40-41
[24]Nicolae Ciachir, Marile Puteri și România
(1856-1947), Editura Albatros, București, 1996, p. 197
[25] Ioan Scurtu, op. cit., p. 33-35
[26]Alexandru Vianu, Zorin Zamfir, Constantin
Bușe, Gheorghe Gheorghe, op. cit., p.
20.
[27] Ioan Scurtu, op. cit., p. 36-37
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu