Faceți căutări pe acest blog

vineri, 2 ianuarie 1976

Aztecii (SIMONI-ABBAT 1976)

 

MIREILLE SIMONI-ABBAT, Aztecii, trad. (fr. 1976) C. Toescu, Meridiane/Biblioteca de artă. Arte și civilizații 257, București, 1979, 143 p.

Cuprins

5 Notă la ediția românească

8 Preambul

10 Topiltzin / Quetzalcoatl sau prima înfrîngere

20 Acamapichtli sau moștenirea toltecă

27 Tlaloc sau ritmul anotimpurilor

45 Motecuzoma cel tînăr sau conducătorul de drept divin

67 Huitzilopochtli sau voința de voința de învinge

91 Tezcatlipoca/Quetzalcoatl sau copilul-chezășie

99 Quetzalcoatl sau destinul regîndit

104 Cortez sau iluzia divină

114 Malinche sau dilema

125 Note

127 Cronologie

130 Index

140 Bibliografie

 

Preambul

(8) „În adevăr, niciodată miturile – privitoare la geneză sau la escatologie – nu fuseseră mai constrîngătoare și niciodată o societate nu-și sacrificase devenirea pe altarul zeilor săi.”

 

Topiltzin / Quetzalcoatl sau prima înfrîngere

(15) „Rareori mitul și istoria se îmbină atît de strîns ca în scurta existență a acestui popor.”

 

Tlaloc sau ritmul anotimpurilor

(31) „Dar, ca și în alte părți, valorile perene se află în apropierea pămîntului.”

(34) „Vînătoarea animalelor mari constituia pentru nobili un fel de joc, de distracție, un mijloate poate de canalizare a energiilor cînd războiul nu era de ajuns.”

(37) „Comună tuturor – nobili sau oameni simpli – era curățenia personală care, ca în unele civilizații din bazinul mediteraneean, ținea totdeauna de igiena corporală și de curățenie morală.”

(38) „Este de la sine înțeles ca într-o țară și într-un timp în care zeii erau mereu prezenți, originea bolilor erau în general atribuită mîniei vreunei divinități.”

 

Huitzilopochtli sau voința de voința de învinge

(68) „Binele și răul, valori morale, nu pot fi niciodată escatologice.”

 „Mai tîrziu, preoții călugări predicatori care au sosit în Noua Spanie – și printre ei primul veritabil etnolog american Fra Bernardino de Sahagun – s-au pasionat de această civilizație. Dar pentru el `celălalt~ era anticristul...”

(79) „(...), războaiele erau înscrise în mit și ascultau de reguli foarte stricte. Rezultatul lor depindea de voința divină, era întrucîtva asemănătoare cu ordaliile evului nostru mediu: învingătorul dovedea dreptul său și acordul său cu divinitatea.”

(86) „În ochii oamenilor secolului XX, unul din paradoxurile vieții aztece care frapează cel mai mult este fără îndoială diferența dintre o lume extrem de morală și moralizatoare și o lume de apoi lipsită de orice valori morale.”

(88) „Popoarele din nord, nomade, trebuiau în mod logic să-și ardă morții, iar cele sedentare să-i îngroape.”

(90) „Virtuile care permit unei societăți stricte să funcționeze sînt fără îndoială aceleași pretutindeni. Beția, adulterul, sperjurul, furtul constituie pretutindeni cauze de dezordine care nu pot fi acceptate într-o lume în care transgresiunea formalizatoarea riscă repună întreaga cosmogonie.”

Tezcatlipoca/Quetzalcoatl sau copilul-chezășie

(97) „Ca și în alte religii, femeia pare să simbolizeze persistența, vechile valori și vechile culte, dar această revendicare este poate una din noutățile epocii aztece: Teteoinnan, ea însăși vechea zeiță-mamă, este ornată cu atributul războiului. Pe cînd înainte vreme feminitatea fusese legată de apă, de lașitate, în prezent, în cursul călătoriei sufletului în jurul Soarelui, femeile moarte în timp ce nășteau preluau la zenit cursa războnicilor morți în luptă.”

Cortez sau iluzia divină

(104-105) „Rareori în istorie ciocnirea între 2 lumi a fost atît de violentă ca cea între lumea spaniolă și cea aztecă..”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu