Faceți căutări pe acest blog

marți, 29 iulie 2014

Impactul intrării României în Primul Război Mondial într-o familie obișnuită din Constanța (SERGHI 1938)

<
(...)
De ziua mamei au sosit acasă cele două rochii, împachetate frumos. Una, mi-amintesc, era de tafta în pătrate mari: negre, cenușii și albe. Mama și-o potrivea în fața oglinzii, cînd tata a intrat pe ușă încruntat și cu țigara în colțul gurii. Mama s-a învîrtit de cîteva ori în pași de dans, ca tata să-i poată vedea rochia de jur împrejur. Rochia s-a balonat și a foșnit frumos. Tata a spus:
- S-a declarat războiul...
În casă, iar discuții aprinse. Mama nu voia să plece.
- M-am săturat s-o iau mereu de la început. Nu mai vreau să umblu cu traista în spinare. Vreau să mor aici, acasă la mine, între lucrurile mele. Unde să ducem copiii? Aici avem patul nostru, masa noastră. Războiul, cum a venit, așa o să treacă...
Tata umbla agitat, de colo pînă colo, ca un leu în cușcă. Și, din șoaptele pe care le-am putut prinde din zbor, am aflat că tata nu vrea să plece pe front contra Bulgariei:
- Cum să trag în bărbatul soră-mii? Cum să-mi omor nepoții?*
Alți cunoscuți de-ai tatii sau chiar rude de-ale mamei îl scoteau din sărite cu părerile lor.
- Cui îi folosește războiul? straiga tata. Numai lui Burtăverde îi folosește, ca să se îmbogățească mai mult. Ăștia nici nu pleacă pe front. Sava rămîne pe loc (Sava era patronul tatii). Pleacă de-alde Vasile, care mătură prăvălia...
- Vorbește mai încet, se ruga mama. Vrei să te audă vecinii? Și așa unii și alții nu-mi mai dau bună ziua...
- Ba să audă! striga tata și înjura de mama focului, de-a valma, pe vecinii care nu o salutau pe mama, pe Sava și  pe nu știu ce miniștri, care au fost pentru război*.
Eu mă gîndeam la vărul meu din Bulgaria, acela pe care-l întîlnisem în tren și de care fusesem îndrăgostită cu un an în urmă. Cînd și cum se risipise iubirea mea nu-mi dădeam seama, dar n-aș fi vrut să fie omorît, și eram convinsă că tata are dreptate. Lui Nicu, dimpotrivă, îi părea rău că nu e și el mare, ca băieții mătușii Sofia, ca să se îmbrace în uniformă nouă și să plece la război.
(...)
 >

SURSA
Cella Serghi, Pînza de păianjen, ed. Scrisul Românesc, Craiova, 1990, p. 49-50.

NOTĂ M.T.
* Cella Marcoff (Serghi) (1907 Constanța - 1992 București) (http://www.biblioteca.ct.ro/personalitati_dobrogene/cella_serghi.htm)
** La 14/27 august 1916 a avut loc, la Palatul Cotroceni, Consilul de Coroană care a decis intrarea în Primul Război Mondial (1914-1918) în aceeași zi a României de partea Antantei (Franța, Marea Britanie, Rusia, Serbia, Italia etc) împotriva Puterilor Centrale (Austro-Ungaria, Germania, Bulgaria și Turcia). (http://peles.ro/ferdinand-i/)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu