În 1928 scriitorul
englez David Herbert Lawrence publica romanul de dragoste Lady Chatterley.
Deoarece nobilul soț al
tinerei eroine a fost rănit grav în primul război mondial și a rămas paralizat
la picioare, Constance Chatterley s-a îndrăgostit de virilul și modestul paznic
de vânătoare al domeniului lor. Ea însăși fiică de nobil, lady Chatterley îi
împărtășește idila secretă lui Duncan Forbes, un vechi amic din copilărie, care
deschide o discuție cu ea pe teme social-politice.
<-
Constance, îți amintești de vremea cînd eram socialiști ardenți, sau să fi fost
doar ultimul trandafir al verii fabienilor (1)?
-Era
amuzant, aprecie ea.
-Amuzant
un timp. Pe urmă devenise prea stil Webb (2). Mai simți azi ceva în genul acela?
-Eu?
Îl privi curioasă. Aș zice că simt la fel. Sînt socialist în ce privește
sentimentele față de aristocrație – mai ales după ce mi-au făcut vizite de
protocol – sau mai curând lui Clifford – și m-au copleșit cu dulceața lor. Cînd
îi văd, timp de o oră sau două sînt un adevărat Robespierre (3). Pe urmă trece.
Cred că politica nu mă mai interesează.
-Nici
nu-i interesantă. Și ce părere ai de comunism și de bolșevicii (4) „sută la
sută”, cum le spune lumea?
-Mă
rog. Nu sunt prea atrăgători, nu-i așa?
-Pentru
mine, nu. Totuși, poate că au simțul unei nedreptăți autentice.Și pentru un
popor care nu acceptă să fie obedient, e un lucru care contează.
-Da.
Da. Numai că uneori nu mă interesează prea mult marile nedreptăți vagi care mă
ating personal. Viața e întotdeauna nedreaptă.
E nedrept pentru Clifford să fie
paralizat – e nedrept pentru mine să-i fiu soție. Soarta și nedreptatea par să
se confunde prea des. Fiecare trebuie să-și poarte nedreptatea.
-Și
dacă unui simt că se pot scutura de ea?
-Atunci
presupun că trebuie s-o facă.
Duncan
cumpăni o clipă.
-Comunismul
te sperie?
Constance
se uită la el și cumpăni la rîndul ei.
-Da,
răspunse ea încet. Cred că mă sperie. Mă sperie tot ce înseamnă materialism –
salarii și prorprietate de stat – și nimic altceva.
-Dar
ce altceva există azi în afară de materialism?
-Știu.
Dar materialismul de azi îți lasă și libertatea de a nu fi materialist, dacă nu
vrei să fii. Clifford și cu mine nu avem nevoie să fim materialiști tocmai
pentru că ne bucurăm de o anumită cantitate de bunuri materiale. Mi se pare
singura cale de a evita materialismul.
-Și
tu și Clifford nu sînteți materialiști?
-Nu
cred. Găsești că sîntem?
-Aș
spune că nu vă găsiți prea departe.
Constance
rămase tăcută, părînd să se gîndească la ceva.
-Oricum,
răspunse ea înțepată, nu sîntem atît de materialiști, atavic materialiști, cum
am fi dacă ne-am găsi în Rusia de azi. – Sau tu crezi cumva în Rusia?
-Nu,
mă tem că nu cred. Dar nu pentru c-aș ști mare lucru despre ce se petrece
acolo. Simt, însă, într-adevăr, că acolo-i vorba de un materialism atavic, așa
cum în America se poate de un materialism progresist. Dar sînt gata să mă lase
combătut.
-Da.
Totuși, când te gândești la Rusia de azi nu se poate să nu încerci o strîngere
de inimă. Și aceeași strîngere de inimă o simți cînd te gîndești la communism.
-Da,
și eu simt la fel. Totuși, îmi dau seama că, mai devreme sau mai târziu,
muncitorii vor trebui să-și spună cuvântul. Și, la urma urmei, Anglia nu-i
Rusia. Un miner din Tevershall nu-i un mujic rus (5). Nu-i văd pe muncitorii
englezi zdrobindu-ți capul numai pentru că locuiești la conacul Wragby. Tu-i
vezi?
-Nu.
Și nu-i cred în stare. Sînt mult prea umani.
-Așa e. Dar am impresia că an de an tot pierd din
umanitate. E un lucru lipsit de
speranță. Cînd mă aflu prin părțile astea ale voastreîncerc o senzație de
disperare, de moarte. Știi după ce cred eu cu adevărat englezii?
-După ce?
-Contact. Un fel de contact uman, pasional, între ei. Și
poate dacă comuniștii or să sfărîme într-adevăr faimosul „sistem”, s-ar putea
să se înfiripe un gen de relații noi între oameni: să nu se mai frămînte atîta
pentru bani, să iubească viața, să se preocupe de fluxul vital în semenii lor.
Urmă o tăcere. Constance cosea cu încetineală.
-S-ar putea, spuse ea după un timp. Numai că nu văd cum
ar putea rezulta așa ceva di socialism – sau din comunism. De ce n-am porni pe
dată la asemenea acțiune?
-Pentru că știm foarte bine că sîntem angrenați în
„sistem”. Sîntem cu toții încărcați cu toții în același autobuz, sau carusel,
sau tramvai, sau tren, sau vagon de mină, sau automobil particular, și sîntem
acționați de mecanismul unui sistem materialist. Nu ne întîlnim niciodată între
noi pentru că sîntem mînați în aceeași direcție și nu facem decît să coborîm dintr-un vehicul pentru ca
peste o jumătate de oră să ne urcăm în altul. Și tot așa mai departe, pînă ne urcăm în dric.
– Ăsta-i sistemul. Cred că englezii, o bună parte dintre ei, sînt sătui de
materialism și sătui de nevoia de a-și
înăspri inimile pentru ca vehiculul să poată merge înainte. – Nu, de la sfîrșitul războiului încoace, am
urît democrația. Și acum greșesc așteptînd ceva de la aristocrație. Lucrul de
care avem nevoie este să ne transmitem unii altora fluxul vital – să rupem
zăgazurile acestui flux natural care se cere eliberat. Numai că ne temem cu
toții să nu fim striviți de autobuz, așa că preferăm să sărim în el și să ne
lăsăm duși mai departe.>
SURSA
D.H. Lawrence, Amantul doamnei Chatterley, traducere de
Antoaneta Ralian, editura Cartea Românească, București, 1991, pp. 256-259.
NOTE
M.T.
(1)Societatea Fabienilor=Asociație fondată în 1884 de
intelectuali britanici (Shaw, Toynbee, Wells, Webb) care promovau un
colectivism reformist, opus celui revoluționar promovat de Karl Marx și care
vor contribui la constituirea partidului laburist (socialist) la 1900-1906.
Denumirea a venit de la numele comandantului roman Fabius, care l-a hărțuit
sistematic pe temutul cartaginez Hannibal, evitînd o bătălie de amploare (sec.
II î. H.)
(2)Sydney Webb (1859-1947)=Întemeietor în 1895 al Școlii
Engleze de Economie, casa sa a devenit
sediul Societății Fabienilor.
(3)Maximiliem Robespierre (1758-1794)=Lider al
revoluționarilor radicali francezi (iacobini), a promovat teroarea ca mijloc de
guvernare (1793-1794), fiind el însuși executat de adversarii săi politici.
(4)Bolșevici=Fracțiunea majoritară (1903) din Partidul
Social Democrat al Muncitorilor din Rusia, promotoare a cuceririi puterii prin
revoluție. Sub conducerea lui V. I. Lenin a preluat puterea prin lovitura de
stat din 25 octombrie/7 noiembrie 1917, după care a adoptat numele de Partid
Comunist.
(5)Mujic=Categorie socială inferioară (țăran sărac) în
Rusia țaristă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu