Faceți căutări pe acest blog

marți, 6 ianuarie 2015

Jockey Club versus Academia Română în perioada interbelică (PETRESCU 1933)

<
(...)
- De unde ştii că Fred Vasilescu nu urmăreşte ceva... cu grajdul lui?
- Ambiţia puerilă de a figura printre proprietari?
(...)
- Dragă prietene, Fred Vasilescu ţine cu orice preţ ca la patruzeci-cincizeci de ani să devină membru al Jockey-Clubului*.
Mi s-a părut o glumă din cele mai năzdrăvane din cîte puteam auzi.
- Cum? începe cu cai de curse, la douăzeci şi cinci de ani ca să pregătească o alegere peste un sfert de veac?
- Da, şi nici atunci nu va reuşi.
Mi se părea cu adevărat poznaşă afirmaţia, iar nedumerirea mea era atît de evidentă, atît de profund sinceră, că fostul deputat s-a tulburat.
- Ascultă, dumneata nu ţii de pe acum să fii membru al Academiei?... Tot aşa Fred Vasilescu îşi pregăteşte de pe acum alegerea la Jockey-Club.
Îmi venea să rîd.
- Trebuie să-ţi spun mai întîi că nici prin cap nu-mi trece să ajung la Academie. Dar în sfîrşit Academia e Academie... fie ea şi românească... Dar Jockey-Clubul... românesc? iartă-mi expresia! Şi încă să-ţi faci un ideal din el? E, orice ai spune, puţin comic.
Mai vîrstnicul meu prieten era foarte iritat acum.
- Dumneata ştii că membri ai Academiei au căzut la alegerea de la Jockey-Club?
- N-am ştiut... şi, îngăduie-mi să ţi-o spun, nu cred nici acum...
Mi-a citat atunci nume care m-au nedumerit si a trebuit sa convin...
- Bine, inteleg, ati refuzat un scriitor, sunteti oarecum consecventi cu dumneavoastra. Dar Fred Vasilescu e un monden, ca sa zic asa, in sfirsit, unul din ai dumneavoastra?...
(...)
- Dragul meu, baiatul Luminararului, orice ar face, nu va fi niciodata membru al Jockey-Clubului... Dealminteri, ce mai vrea? E imens de bogat, adica tata-sau... E tinar, frumos, are femeile cele mai bine din Bucuresti... Ce e prea mult strica...
Marturisesc ca asa inteleg lucrurile, si oricit de comica mi se parea ambitia de a fi membru al Jockey-Clubului, conveneam ca fostul colaborator al lui Marghiloman** are dreptate.
Isi nota acum calaretii, desi nu juca, fiindca era ruinat.
- Si pe urma, noi nu intelegem staruinta lui, acum cind la Aero-Club*** a devenit un factor important...
(...)
>

SURSA
Camil Petrescu, Patul lui Procust, ed. Minerva / seria Patrimoniu, Bucureşti, 1983, p. 310-311.

NOTE M.T.
* Jockey-Club = Asociatie a elitei romanesti, infiintata in 1875 dupa model francez si englez si avand ca presedinte de onoare pe Carol I. (http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/la-jockey-club-2883587/)
** Alexandru Marghiloman (1854-1925) = Politician conservator. Prim-ministru in 1918. (http://www.romanialibera.ro/aldine/history/alexandru-marghiloman--omul-nemtilor-sau-omul-providential----108492)
*** Aeroclubul Regal al Romaniei = Asociatie infiintata in 1920, la initiativa printului George Bibescu. bationalizata in 1947 de regimu comunist. (http://www.aeroclubulromaniei.ro/Diverse/istoric/)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu