George Arion, Interviuri, Eminescu, București, 1979
A. I. -(...) În toamna lui 1975 am fost prin părțile
acelea cu un prieten. străin. Pe Valea Cosăului el se entuziasma cît de
autentică este acea civilizație a lemnului, neatinsă decît foarte puțin de relele
civilizației contemporane. (...)
-(...) Nu știu cum ar fi arătat ist. dacă ar fi câștigat
de la început cuminții girondini și n-ar fi fost Robespierre și Saint-Just.
Istoria a fost făcută de oameni cu pasiunea ideilor până la obsesie.
-(...) Lenin era o personalitate care îmbina pasiunea cu
calculul lucidității. Cînd s-a dus la Paris, acest oraș plin de
monumente, L. a vizitat la început doar micul muzeu consacrat revoluției.
(...) O lume a tehnocrației absolute reci este coșmarescă.
G. A. - Ce credeți că poate condiționa participarea omului
la făurirea istoriei?
A. I.- Două lucruri care sînt contrare. Prin asta îmi fac
mărturisirea de dialectician. Primul este utopia, al doilea
este luciditatea. Un om care nu are nici o urmă de utopie în inima lui
este sărac sufletește. Un om care trăiește utopia pură nu va putea influența
obiectivitatea. De fier a realului. (...) Adeseori utopia te împinge la o putere vizionară mai mare decît a simplului calcul. Este rolul artistului de a se bate pentru păstrarea acestui inefabil raport dintre utopie și luciditate. Însăși existența lui este o
contestare a lumii așa cum este în favoarea unei lumi așa cum „trebuie” să fie.
Dar acest „trebuie” nu e decît un orizont pentru că el se mișcă înainte.
-(...) Vezi, arta se ocupă cu imaginea, care împlinește
realul și asigură posibilitatea de mișcare.
-(...) Eu nu sunt din acei care cred că lumea, chiar și
lumea umană, nu este mai plină la originea ei, ci se îmbogățește pe parcurs. Îmi
place o definiție a lui Mikel Dufrenne: „A fi la stânga se recunoaște după trăsături bine reperabile; un anumit refuz al nedreptății, a tot ceea ce oprimă,
disprețuiește o anumită prietenie cu lumea ,,o anumită de exigență de libertate, un
anumit gust al dansului în ceea ce are el generos și fără grijă.” (...)
-(...) Uneori vorbim atît de mult de patriotism ca și cum
ne-ar lipsi. Cea mai înaltă faptă de patriotism este fapta, inclusiv fapta literară.
(...)
-(...) Dar să ne înțelegem, și noi sîntem istoria. Ea nu este un lucru al trecutului, pentru că poporul român există și noi facem parte din el. Ce se întîmplă acum este tot de istoric ca și bătălia de la Călugăreni.
-(...) Cred că la sfârșitul deceniului trecut am făcut o eroare: este
bine că am preluat moștenirea literară a trecutului, tratată simplificat în anii de dinainte.
(...) Am discutat despre personalități și nu despre instituții și principii, și au reapărut –
(...) – vechi curente și teze, chiar dacă altfel formulate, care nu a stîrnit din
partea unor scriitori reacțiile necesare.
- Ca să fac o comparație, au apărut numeroși V. A.
Urechia, dar unde este Maiorescu al epocii noastre? (...) O dimensiune a adevăratului patriotism este de a-ți dori mai mult, nu de a te încînta cu ce ai. (...) Ne-am
intoxicat uneori, fără un fundament solid, cu umbrele ultimelor teorii și acest fenomen nu este străin de galimatiasul care există în numeroase articole de critică literară (...) Nu există întotdeauna o ierarhie a evenimentelor culturale (..) N-am mai citit de nu
mai țin minte polemici, dialectică adevărată. Se fac mese rotunde în care o biată idee este
cîntată ca într-un canon. (...)
- (...) Poporul nostru este un popor bătrîn și înțelept, are
drept. G. Călinescu. (...) Uneori, am impresia că volumele noastre trăiesc
într-o lume de semne. Un cuvânt care duce la alt cuvânt și acesta la altul, și nu
la realitate. Trebuie să luptăm împotriva limbajului ritualizat, pentru cuvintele care desenează
obiecte.
-(...) Însă o artă sănătoasă este o artă ofensivă. Ea tinde
să fie profeție și faptă. Ea își propune să modifice, nu numai să încînte.
(...)
-Trebuie să fim atenți atunci cînd repetăm că „libertatea este o necesitate înțeleasă”. Ea arată doar că nu este posibil liberul arbitru. Mai ales în
socialism, libertatea unuia nu trebuie să împiedice libertatea celorlalți. Însă ca să
înțeleg necesitatea trebuie s-o gîndesc liber. Deci, fără prejudecăți și tabuuri. Socialismul implică o creștere reală a libertății, a inițiativei, a posibilității de afirmare. Orice alterare a
acestei esențe aduce prejudicii socialismului. (...).
G. A. - Acest interviu apare în revista Flacăra. Dar
prozatorul A. I. și poetul A. Păunescu n-au mai vorbit de multă
vreme unul cu altul.
A. I. -(...) Cînd era foarte tânăr nu avea doar recunoscuta lui
energie, dar și o curiozitate intelectuală pentru idei, de care știa să se
încînte. Ambiția unui poet de cetate trebuie să depășească semănarea entuziasmului. (...)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu