George Arion, Interviuri, Eminescu, București, 1979
F. N. - (...) Așa cum îmi place tăcerea în doi cu un prieten.
- (...) Știu să înjur frumos și oamenii nu se mai supără
dacă le faci înjurătura floare la butonieră. Doare numai înjurătura urîtă.
G. A. - Ați și
mințit?
F. N. - Da. Împins de foame în tinerețe și din lașitate. Mai târziu,
am făcut concesii – nu mari – pe care le pun în spinare ca pe o piatră de moară
și pe care trebuie să le astup prin niște cărți care să rostească adevărul despre
societatea noastră contemporană, unde trebuie să domnească pe deplin adevărul și să fie
dată jos minciuna ce ne mai poleiește uneori zilele.
G. A. - Vă interesează
tentativele de înnoire ale prozei, indiferent dacă ele sînt făcute la noi sau în alte
părți?
F. N. - M-au tentat și mă amuză. Ele aparțin tinereții autorilor și nu
tinereții unei culturi. Fiecare prozator serios încearcă să dărîme zeii printre degetele
cărora a furat puțină apă vie. Cu timpul, nu înseamnă decît a le lua locul de
pe piedestal, fiindcă toți prozatorii adevărați se întorc la hotarele clasice, păstrînd
ca pe o bucată a tinereții toporași cu care-i loveau pe maeștri peste degete. Experimentele interesează numai atunci cînd ele ajung să se verse în marele fluviu, sporindu-i
strălucirea și apele. Sînt gata să arăt că experimentul Urmuz nu a dat ucenici vrăjitori. Din fericire – cum spune Gh. Tomozei. (...)
- (...) Sunt autori care nu simt aplecarea spre natură. După opinia mea, sunt niște nefericiți. Sunt alții care programatic disprețuiesc apropierea de natură.
Ei nu aparțin nici pământului, nici apelor, le e frig la soare și fac plajă sub muntele ăla de care s-a lovit vaporul Titanic. Sunt lipsiți de farmecul vieții. În schimb, se
cred mari intelectuali. Sunt niște bieți instrumentiști care scriu totdeauna cu lingura. Și
anume cu coada ei.
-(...) Omul nu e capabil să se înstrăineze de natură (...):
omul modern se întoarce la nat.
-Orice sec. are nebunia lui. Sec. nostru, printre altele,
a avut neb. marilor ctr. urb. (...)
-(...) În epoca modernă sîntem sclavi. Unei treceri spre o lume
extrem de standardizată și noi, oamenii de rînd, nu facem altceva decît să plătim.
Trecerea se desăvîrșește în afara noastră, dar cu prețul sîngelui și al sufletului nostru.
-(...) Mă îngrozește că primăverile nu sînt guvernate de
iarbă, ci de niște acizi sau săruri nenorocite.
G. A. - Paginile pe care
le-ați scris sunt autobiografice?
F. N. - Toate. Nu te poți obiectiva la modul absolut.
- (...) Îmi pot imagina multe întîmplări din viață, dar
nu-mi pot imagina clipa morții și sunt convins că orice moarte în literatură este
falsă. Chiar și cel mai mare roman nu se poate decît apropia de pragul morții.
Un eveniment netrăit nu poate deveni literatură. Un personaj literar nu moare, se stinge.
G. A. - Ca și cum n-ați
mai avea cuvinte pentru el.
F. N.- Cam așa ceva.
G. A. - Cum vedeți
trecerea literaturii noastre de la pitoresc, accidental la esențial?
F. N. - Ei, asta s-a și produs. Și, ca să fim drepți, încă dintre cele două războaie. Marii prozatori și poeți de atunci au spulberat credința într-o
literatură subjugată gîndirii provinciale. E adevărat, în primii ani ai revoluției socialiste, proletcultiștii și toți cei s-au deghizat în conducători ai culturii sau artei au repus în drepturi literatura minoră și au pus o pasiune deosebită în a ne împinge într-o literatură de suburbie
europeană. Dacă i-ai aduna pe neghiobii ăia, n-ai umple cu ideile lor un
cartuș. (...) De ce acordăm credit acestor inși care reduc multitudinea problemelor construcției socialismului la o bătălie între heruvimi și serafimi?
- O artă cu adevărat revoluționară și comunistă trebuie să spună
răspicat, ca un manifest, că lumea nu se împarte în buni și răi, că în societatea noastră, pe deasupra marilor cuceriri, sau tocmai datorită lor, există și forțe
conservatoare, (...).
G. A. - Ce idee stă la
baza romanului Îngerul a strigat?
F. N. - Cruzimea sau cuțitul ei cînd istoria încep să se răzbune.
G. A. - Dar ideea din Frumoșii
nebuni...?
F. N. - A trăi în răspăr...
- Nici un scriitor român nu trebuie să uite Testamentul Văcărescului; și să
contribuie, după puterile sale, la „creșterea limbii române.”
- Libertatea în artă ți-o cîștigi la masa de lucru. Și libertatea nu se cîștigă ușor și, oricît de paradoxal ar fi, cea mai cumplită bătălie trebuie
s-o duci cu tine însuți. Învingător asupra ta însuți, înseamnă că ai scăpat de un
dușman.
-Mi-e frică de moarte. Mă golesc de sînge la ideea că viața ne poate fi luată oricînd. Atîta lipsă de putere din partea noastră mă descurajează și mă deprimă. Poate din această spaimă și sălbatica mea poftă de viață, de vin și de cîntece de dragoste. Iubesc un singur om cu lumînarea în mînă: pe cîrciumar cînd coboară să aducă o vadră de la butoiul pe care-l stiu eu tocmai în fundul pivniței.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu