George Arion, Interviuri, Albatros, București, 1982
G. A. - Ce ați păstrat din anii primei tinereți?
A. Ș. - Curiozitatea.
G. A. - (...) Vă mai place
să fiți considerat un copil teribil?
A. Ș. - Orice început trebuie să fie sub semnul dorinței de a face
altfel decît au făcut ceilalți. Dar de fapt mi-am dat seama cu timpul că în
momentul cînd mă simt cel mai mult în contact cu ceea ce e mai valoros în ceea ce fac nu
e atunci cînd cred că am descoperit ceva. Pentru că nu poți să descoperi nimic.
Totul a fost descoperit. De aceea mă simt bine în clipele cînd înțeleg că sînt
în legătură cu ceva foarte vechi, cu ceva tradițional, dar cu o tradiție nu de acum 10 sau 20 de
ani, ci de acum 1000 de ani. Există în mine atunci un sentimemt că ating ceva ce
a existat odată f. de mult.
- (...) Paradoxal, lucrînd cu Brook, n-am învățat nimic
altceva decît să-mi pun întrebări. Ce e teatrul? Ce sînt actorii? (...)
- Mă gîndesc de exemplu la un scriitor, la un pictor, la un
sculptor. Iată o imagine foarte subiectivă a artistului; scriitorul în camera lui scrie singur, își
imaginează acolo totul, pe cînd în teatru este imposibil să fii singur, e imposibil să
lucrezi fără altcineva, deci dintr-o dată trebuie să fii deschis spre ceilalți.
G. A. - Cunoașteți foarte bine
fenomenul teatral contemporan. Nu vă neliniștește faptul că el se află într-o continuă
schimbare?
- (...) Se schimbă tot timpul, dar această schimbare,
metamorfoză continuă, este în folosul teatrului, după cum, alteori, nu este vorba
decît de o derută a teatrului.
- (...) Ca și în viață, e imposibil să urci pe un vârf de munte fără să te cobori ca să te urci iar.
- (...) Este extraordinar de greu să fii pur, e extraordinar de
greu să fii tu însuți pentru că trăim într-o lume în care influențele culturale sînt atît de
puternice și felul în care ne influențăm unul pe altul e atît de mare, încît tot
ceea ce se numește modă sau influență de idei, îmi pun în ceață momentul în care mă
simt cu totul eu însumi. Vreau să fiu sincer tot timpul, dar nu pot să fiu
sincer tot timpul.
- (...) Multe în jur sînt nesincere. Luați de rutină, luați de viața exterioară, luați de
mașina vieții, de fabrica vieții în care ne credem sinceri pînă la capăt, dar de fapt
nu sîntem. (...)
G. A. - (...) Dar spuneți-mi
cîteva piese pe care le-ați montat și de care sînteți cît de cît mulțumit?
A. Ș. - Electra, Medeea, Troienele pe care le-am pus în scenă în limba greacă veche ca un exercițiu de
sunet, ca un exercițiu de voce al actorului, pentru a stabili o relație a vocii cu spațiul și cu
vibrați pe care o provoacă sunetul. Acest lucru mi-a luat 3 ani. Dar aceasta este
latura mea cea mai experimentală. (...)
- (...) Toți spun că-i fac dreptate lui Cehov.
- Pentru că toți sîntem nepoții lui C., cu toții îl iubim.
(...)
- (...) Există în viață un moment periculos în care talentul și
energia ce ni s-au dat, ca un cadou al sorții, și care pînă la un moment dat ne
ajută de la sine, se irosesc. Ori te căsătorești și faci copii și familia devine
un lucru foarte impotant., ori ai succes și te bazezi
pe aceste succes și repeți aceleași succes. Deci condițiile se schimbă dintr-o
dată și simți că impulsul tînăr nu mai
esta același și nici nu mai știi cînd timpul a trecut și te-ai secătuit. De
aceea zic că un artist trebuie să trăiască în condiții de reexaminare continuă.
G. A. - Ce v-ați gîndit să montați în România?
A. Ș. - Desigur, mi s-au făcut propuneri concrete. (...) Ceea ce am
cerut eu mi s-a părut ceva normal: un contract scris. La care nu am ajuns încă.
(...)
- Fiindcă oamenilor le lipsește din ce în ce mai mult
conștiința.
G. A. - Datorită cărui
fapt?
A. Ț. - Unii au pierdut, alții au uitat care este rostul adînc
al vieții.
G. A. - Dvs. aveți ceea ce se cheamă un crez artistic?
- Da. Fac teatru pentru a înțelege de ce trăiesc.
- (...) Îmi plac mai mult comediile lui Shakespeare decît tragediile lui. El privește condiția umană zîmbind, nu cu ironie, ci cu o înțelegere adîncă. Sîntem așa cum sîntem, dar în zîmbet e speranța. Dar de ce să mai discutăm cînd și așa acest interviu nu o să apară sau dacă o să vadă lumina tiparului o să fie amputat de cenzură?
G. A. - Tot lipsind din
țară e firesc să nu știți că la noi nu mai există cenzură. Așa că vă garantez
apariția acestui interviu în acea formă pe care o stabilim de comun acord.
A. Ș. - S-o văd și pe asta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu