George Arion, Interviuri, Albatros, București, 1982
F. M. - Acum aproximativ 100 de ani, în vremea Unirii, M.
Kogălniceanu, spunea că România nu înseamnă în nici un caz numai „cei 2000 de
boieri”. (…) Ce înseamnă sec. XX pentru România? Înseamnă trecerea de la 2000 la
22.000.000.
- (…)
O ciudată epocă de basm.
- Prin
1948-54.
G. A. - Cred că erau mai degrabă niște ani furtunoși.
F. M. - (...)
De-o parte erau forțele revoluției. De cealaltă, dușmanii ei. De-o parte, binele. De
cealaltă, răul sortit pieirii.
G. A. - Se făcea o mai clară delimitare între bine și
rău. Dar nu era ea simplificatoare?
F. M. - (…)
Simplificatoare și, uneori, ucigașă.
G. A. - Care e, după părerea dvs., cel mai
tulburător basm al românilor?
F. M. - „Aleodor
Împărat”.
G. A. -
Nu „Tinerețe fără de moarte…”?
F. M. -
Acesta e basmul cel mai frumos și profund. Dar ați folosit cuvântul „tulburător”, iar pe
mine mă emoționează în mod deosebit un personaj din „Aleodor Împărat”, acel Jumătate de om
călare pe un iepure șchiop, (…). E singurul personaj din basmele noastre care
moare din drag.
-
(…) E o moarte active, pasionată, de om care nu cedează și nici nu se gîndește
să cedeze vreo clipă.
- Eroul
cel mai reprezentativ al basmului românesc rămâne tot Făt-Frumos.
-(…)
Dintre oamenii modești și dăruiți se ridică adevărați luptători.
-
Dacă ne gîndim la revoluția de la 1848 și la zilele revoluționare pe care le trăim,
observăm întîi asemănarea. Lipsește violența dezlănțuită. Lipsește brutalitatea. Lipsesc
crimele. Cine și l-ar putea imagina pe marele Bălcescu avînd de-a face cu
călăii. (…) Dintre deosebirile esențiale, iată două. În primul rind, prezența – în cazul
revoluției socialiste – a unei ideologii științifice, ferm constituite, care se perfecționează
din mers, dar care a existat de la bun început: ideologia clasei muncitoare, a PCR.
G. A. - O măsură din anii noștri care v-a
impresionat mult?
F. M. -
Faptul că în România s-au desființat închisorile politice.
- (…)
Scriu despre posibilitatea fiecăruia de a deveni ceea ce secretarul general al PCR, tov. N.
Ceaușescu, numește „comunist de omenie”.
- V-a ajutat să publicați mai multe cărți faptul că lucrați la edit.
așa de prestigioasă?
- (...) Se spune că orice poet dacă ar renunța la poezie,
ar muri. (...) Dar lumea în care un sing. poet s-ar simți îndemnat să renunțe
la poezie ar fi o lume nesfîrșit de tristă.
- Arthur Rimbaud n-a renunțat niciodată la poezie. El și-a
scris opera și a murit în plină tinerețe. După moartea lui, un alt ins, care purta
întîmplător numele de Arthur Rimbaud, s-a ocupat o vreme cu negustoria: un personaj lipsit de
orice interes.
- (...) Mă bucur
de asemeni de biruințele confraților mei din Cenaclul „Flacăra”, un cenaclu condus de
un poet de excepție. (...), să știți că nu e deloc ușor să fii bun. E
complicat.
G. A. - Nu e mai
complicat să fii rău?
F.M. - Nu. Pentru a face răutăți e de ajuns să dispui de oarecare
abilitate. (...) Vechea expresie „ăsta e prost , de bun ce e!” nu se mai
potrivește vremurilor noastre, (...).
- Criticul Mircea Iorgulescu (un autor care își apără convingerile literare cu vehemență, ceea ce nu-i lipsit de riscuri) spunea cîndva că versurile mele au un fond eroic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu