George Arion, Interviuri, Albatros, București, 1982
G. A. -Să zicem că vorbind despre anistorismul criticului literar N. M. mă fac ecoul unor opinii care circulă pe seama dv. (…)
N. M. -Anistorismul meu este o prejudecată la
care, din comoditate intelectuală sau prostie agresivă, mulți nu pot sau nu vor să renunțe.
(…) Cărțile mele sînt pline de istorie.
Maiorescu, Sadoveanu… (…) Și i-am folosit ca să vorbesc despre condițiile criticii ori a literaturii, despre mine însumi, cel de aici și acum, într-o măsură poate
mai mare decît depre ei înșiși, cei de altădată.
-În CONTRADICȚIA LUI MAIORESCU îl prezentați
pe marele critic obsedat de dorința de „a inaugura” în cît mai mult domenii: critică, oratorie, ortografie, polemică…
În cartea dv. M, oscilează între
vocația sa de „constructor” și activitatea de „demolare” a unor valori care nu mai corespund timpului.
(…)
-(…)
Eu fac distincție între forma
propriu-zisă (care e critica lui
M., proza lui S.) și tema interioară, pe care, în
cazul cărții despre M., o găsești formulate în motto, un text al lui E.
Lovinescu: „În materie de cultură, evoluțiile nu sînt perpetui, nici lineare…`”. (…)
Pentru a construi solid în cultură e nevoie de stabilitate. Nimic nu mi se pare mai străin
de creație decît spiritul de campanie:
(…). În literatură singura planificare posibilă este cea pe termen lung.
- De ce ați scris despre Sadoveanu ca despre un autor, care, pe măsură ce înaintează în vîrstă,
se retrage din fața vieții și devine stăpânul unui univers imaginar de natură livrescă?
-Am
polemizat cu șabloanele, hiperbolele,
lozincile, prejudecățile, manualele și, la urma urmei, cu mine însumi. (…)
Nu înțeleg unde au văzut unii recenzenți cărții lipsă de respect, iconoclastie etc. Mă și miră la unii critici frica aceasta față de o părere deschisă.
L-am coborît pe S.? Am vrut să-l
instalez pe un alt soclu pe care rutina noastră nu l-ar vrea dat jos. (…) Dar
de coborît, nu critica îl coboară pe S.
(sau oricare alt scriitor), ci politica mortificantă a celor care și-l amintesc
doar la aniversări.
- Eu am înțeles altfel SADOVEANU, cartea cea mai plină de istorie pe care ați scris-o… dar nu foarte plină, totuși. Am
înțelese-o ca pe o examinare a răspunsului pe care le-a dat marele prozator istoriei atît de frămîntate din prima jumătate a secolului nostru. (…)
Mi-au plăcut fraze ca acestea: „Ce
straniu și tragic lucru: marele S. visa la o utopie a cărții tocmai într-un timp
cînd cărțile lui – și ale lui T. Mann și ale altora la care l-am raportat –
erau arse în piața publică ori despicate simbolic cu
toporul de către cei care, auzind
cuvântul cultură, le venea să scoată pistolul.`
-
(…) Nu mi-au plăcut paginile în care se
teoretizează prea mult, ca de pildă, discuția despre roman din capitolul „De ce nu avem roman”. (...)
-(...) Eu sînt un teoretician
care se folosește de analize. Un om
care nu se poate decide niciodată între „plăcerea” literaturii și „ideile” pe care literatura i le pune la dispoziție ca să teoretizeze.
-(...) Cum au trăit
istoria marii noștri prozatori?
-Romanul nostru interbelic este adesea, un roman istoric: Ultima noapte de dragoste, …, Pădurea
spînzuraților, Răscoala. Fără însă o mare problematizare istorică. (…): Muntele vrăjit a lui T. Mann nu conține, decît în final,
imaginea istoriei concrete (primul război
mondial), fiind totuși cartea cea mai tulburătoare care s-a scris despre sfîrșitul Europei burghezo-umaniste. În
disputa dintre 2 personaje, Settembrini și
Naphta, se decide soarta moștenirii europene a 3 secole de
umanism. Regăsim idea peste tot la T.
M., în conferința despre Goethe
sau în proză. Dar Pădurea lui Rebreanu?
Imaginea războiului e a Ardealului sub Habsburgi,
a conflictului ce se dă în sufletul unui român
silit să lupte împotriva românilor,
toate acestea se văd, sînt directe și puternice; dar romanul nu trece dincolo de experiența
imediată a lui Bologa și nivelul
problematic e departe de a fi impresionant. Cum nu e , vai, nici la Camil Petrescu, spirit mai speculativ decît R.
Ceea ce lipsește romanului românesc interbelic
este teoria: cu alte cuvinte nu istoria ca temă, ci istoricitatea ca idee.
-Cum vi s-a dezvăluit dv. istoria?
-Mi
s-a dezvăluit ca o duplicitate. În 1953, cînd am fost primit în UTM, (…). Singura întreb. de care mă
temeam era: „De ce port alt nume decît tatăl meu” (Fusesem înfiat.). (…) „Să nu
încerci să mă duci că nu ține. Are tac-tu cazan de țuică?” Tata nu
avusese niciodată cazan cu țuică, cu atît mai puțin putea să aibă atunci, în locul unde se afla. (...) Aveam 14 ani și trăiam
pentru prima oară sentimentul istoriei.
-(…)
Fiecare se situează în felul lui în
istorie: eu m-am situat scriind. În acest moment a încetat duplicitatea, care era consecința unei
neparticipări: scriind, am încetat să mai fiu
trăit de un timp, am devenit conștient că-mi trăiesc timpul.
-(…) Să ne amintim cît a zăbovt Lenin în preajma cărților. Esențial
este ca lumea cărților să nu te depărteze de lumea reală, ci să te facă s-o
înțelegi mai bine. La dv. însă istoria
pare mai curînd o experiență
cărturărească.
-Nu
e o experiență cărturărească, pentru că scrisul e
modul meu de a exista. Prin el, am acces
la istorie. Înainte de a scrie, mă găseam în preistoria ființei mele. Scrisul m-a socializat, m-a făcut coerent.
Esența specific umană fiind una istorică, eu pretind a o fi dobîndit
prin scris (alții o dobîndesc prin acțiune). Flacăra are rubrica Faptele
și vorbele a lui O.
Crohmălniceanu. Titlul (complementaritate, opoziție) mă face să cred că autorul nu se
referă în special la scriitori, ci la oameni care uzează întîmplător de cuvinte și se
află de aceea cîteodată în conflict cu
faptele lor (e definiția demagogiei).
-Ați scris un eseu frumos și sever despre Procopius
din Caesareea, autorul unei istorii
secrete, în care prezintă faptele altfel decît în istoria data la iveală. Deci
Procopius a mințit? De ce nu-l
absolviți? Împrejurările în care a scris l-au silit să adopte o mască. E de
admirat că, pînă la urmă, nu a acceptat să scrie numai o versiune mincinoasă (acre o fi acea?) și s-a
simțit dator să spună și adevărul.
Dar scriitorul uzează în chip
necesar de cuvinte, și nu doar uneori, ci tot timpul. La el conflictul acesta nu există, căci el e omul cuvintelor: sincer sau demagog exclusiv,
criteriul e interior.
-Istoria mincinoasă a lui P. este
un panegiric comandat de (și închinat
lui) Iustinian, același care devine erou negativ în istoria secretă. M-a deranjat la P. că are două fețe. Un
scriitor nu trebuie să aibă decît o singură față.
-Dv. aveți una singură?
-Da.
-Surprinzător
răspuns. Nu mă așteptam la el.
(…) (…) Ce iubiți dv. mai mult din istoria
românilor?
-Revoluțiile.
(…) Detest pe conservatori, reacționarismul, istoria devenită muzeu, idolatria.
Un personaj istoric este cu atît mai
viu cu cît își simte mai devreme și mai radical timpul, cu cît anticipează, cu
cît revoluționează. Cîtă revoluție,
atîta istorie.
-Bălcescu, un personaj fascinant.
-Intransigența morală. Refuzul
tranzacțiilor. Puritatea sufletească. Nimbul eroic.
-Ce personaj din istoria noastră detestați?
-
Pe Constantin Cantemir, fiindcă a pus să fie
omorît Miron Costin. Unul din marii cărturari ai sec. XVII ucis din
porunca unui domn care abia știa să iscălească! A regretat apoi, ni se spune…
-Care e condiția ca un personaj istoric să fie viu în conștiința noastră?
-Condiția este ca să nu–l privim ca pe un obiect
de aniversare. (…) Aniversările
oficializează. (…) Și, dealtfel, eu nu am ceea ce se cheamă „sentimentul
trecutului”. Trecutul e
necontenit prezent în mintea mea.
-Ce ați învățat din istoria trăită, din istoria
citită?
-Că totul se repetă și că totul e nou.
Că toate greșelile sînt justificabile, dar nici una nu se uită. Că toți eroii
au momente de slăbiciune și toți lașii momente de eroism, dar că pînă la urmă
eroii rămîn eroi și lașii, lași. Că nu noi ne stabilim resposabilitățile, dar că
sîntem responsabili de tot ceea ce se întîmplă. Că istoria e o continuă
invitație la alegere, dar că nu sîntem totdeauna liberi să alegem.
-Vă invidiez pentru răspunsul ăsta. (…) Mi-ați
spus acum cîteva zeci de minute că astăzi ați scrie altfel despre Maiorescu. Înseamnă că peste alți
cîțiva ani ați scrie din nou în alt chip.
-Întocmai.
-Înseamnă că toată viața n-ați scrie
decît varianta unei singure cărți.
-Idealul meu este să scriu mereu o altă
carte despre mereu același autor.
-Spiritul critic pretinde o educație
prealabilă și un exercițiu. Criticul este un profesionist: citind într-un anume
fel, învață și pe alții să citească. (…) O greșeală este, firește, și aceea
inversă de a considera această operație critică drept o instrumentalizare a
conștiinței publice: cu alte cuvinte, de a furniza de-a gata explicații bune
pt. toți în orice moment. Critica trebuie să stimuleze ideea de creație, care e
inițiativă, libertate a omului.
-Istoria
poate fi vinovată față de un individ, față de un popor?
-Istoria nu poate fi niciodată vinovată.
Ea e așa cum o fac popoarele și indivizii.
-Adică dacă un popor sau un individ pot fi
vinovați față de istorie? Tacit povestește despre nebuniile lui Nero. Suetoniu spune că împăratul Caligula ar fi exclamat în setea lui de crime: „Oh,
de ce n-are poporul roman decît un singur gît?” Sînt N. și C. vinovați? Sînt romanii
vinovați că au acceptat cu lașitate tirania unor demenți? T., în
amărăciunea lui patetică, S. în
lapidaritatea lui par a-i învinovăți și pe unii pe alții. Dar ei sînt moraliști (mai ales T.) ai istoriei.
Întrebarea este dacă noțiunea de vinovăție,
așa cum o pui, are vreun sens. Eu
cred că nu: în istorie contează doar ce
s-a întîmplat și a stabili post festum
vinovății e a introduce morala în real. Ceea ce nu înseamnă că indivizii ori
popoarele nu sînt responsabili față de istorie. (...): toți sîntem responsabili
de tot. Și eu cred că e mai firesc să educăm acest sentiment concret decît să
stabilim abstracte vinovății ulterioare.
-Ce preferați: să fiți martor al istoriei sau participant la făurirea ei?
-Interesează ce sîntem, nu ce preferăm
să fim. Îmi place să mă cred un martor implicat. (…) Dar de vom
mai fi citiți mîine, s-ar putea să ni se recunoască un mic rol (nu vorbesc de
mine ca individ, ci de scriitori). (…): știu eu? Fericiți cei care știu.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu