George Arion, Interviuri, Albatros, București, 1982
G. A. - Conduceți
de 8 ani editura Cartea Românească.
(...)
M. P. - (...) Am făcut descoperirea că cel puțin în proză, dacă nu și
în poezie, au sporit calitatea și cantitatea produselor medii.
- În secolul trecut media noastră a fost mai scăzută decît în prima jumătate a sec. XX cu toate că în acel
timp au apărut giganți ca Eminescu, Caragiale și Creangă. Nu e de mirare dacă considerăm sec. XIX drept secol al debutului nostru literar de anvergură modernă și universală. În
secolul următor media noastră a crescut spectaculos și în același timp am dat giganți ai
prozei, poeziei și criticii ca Sadoveanu,
Arghezi, Rebreanu, Bacovia, Blaga și
I. Barbu, iar în critică pe E. Lovinescu și G. Călinescu (...). Această sporire a mediei o observăm și în deceniile 7-8 odată cu sporirea considerabilă a
numărului cititorilor. (...) O carte pentru care librăria cerea acum 10 ani un tiraj, la ora
actuală cere 3-4 tiraje. (...) Cele cîteva reviste literare din București ale Uniunii
Scriitorilor sînt insuficiente ca să poată pune publicul în contact într-un mod mai
puțin expeditiv cu producția literară a scriitorilor și a criticilor.
G. A. - Care ar fi
profilul editurii C. R.?
- Prin decret-lege, profilul nostru se limitează la publicarea literaturii contemporane și – pentru rentabilizarea editurii – cîteva traduceri. Anul acesta vom tipări,
totuși, conform indicațiilor Consiliului Culturii și Educației Sociliste și un Eminescu și un Sadoveanu, într-un tiraj de 400.000
exemplare.
- (...): la producție egală cu a altor edituri, C. R. trage din greu cu 6 redactori în timp
ce alții au și de 3 ori mai mulți.(...) Dar apoi, treptat, numărul scriitorilor care au
dorit să publice la C. R. a devenit
mai mare, (...).
- (...) Cum, un scriitor nu e suv. pe cartea lui? (...)
(...): Stendhal prezintă editurii manuscrisului romanului La
Chartreuse de Parme. `Bună carte,
dar prea lungă`. `E un defect al
cărții această lungime?` `Nu, e un defect al meu, mă costă prea mult tipărirea. Trebuie s–o reduceți cu 100 de pagini` Și
autorul a trebuit să facă un efort și să stoarcă din opera sa acea sută. Marele
scriitor american Faulkner prezintă
editurii romanul Sanctuarul. `Formidabilă
carte, dar dacă o tipăresc așa cum e, pe lîngă că pierd cîteva zeci de mii de
dolari, intrăm amîndoi la pușcărie.` Apoi, cartea modificată substanțial a apărut și
a avut marele succes pe care îl știm.
- Cornel Popescu,
redactor-șef, Georgeta Dimisianu, Magdalena Popescu, Florin Mugur, Mircea Ciobanu
și Sorin Mărculescu, ei înșiși,
aceștia 4, scriitori apreciați.
-(...), pasiunea care pentru un editor burghez nu e neapărat
necesară, deoarece pentru asta are director literar, (...)
- Am trecut prin multe țări. Dar rareori mi-a fost dat să
văd acea febrilitate din librăriile noastre
atunci cînd apare o nouă carte a unui scriitor bun.
- (...) C. R.
este o editură a Uniunii Scriitorilor și nici un scriitor nu va putea spune că a fost respins de director sau de redactor din pricina apartenenței la o
grupare literară.
- Cu Delirul vol. II mi s-a întîmplat să am o surpriză. În timp ce îmi terminam vol. I
eram foarte sigur că după evenimentul apariției, adică după o lună, două, voi începe să lucrez
al doilea volum, gîndit împreună cu primul. Dar un coleg de-al dumitale, Ion Pătrașcu, mi-a povestit o întîmplare care a avut asupra mea o forță de șoc încît după cîteva luni am început să
scriu un alt roman și care mi-a răscolit alte zone foarte ascunse ale experienței mele de
viață; cred că anul acesta va fi terminat. E un roman de mari dimensiuni. Abia după
aceea voi începe Delirul vol. II.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu